4x större – Organisation. Även när tillväxt inte är given är det bra att ha klart för sig hur organisationen skulle kunna se ut om ni steg för steg blir fler. Om det redan nu är svårt att få ihop allt kommer det slita hårt på organisationen betydligt mer i takt med att ni blir fler. Föreställ istället hur ni skulle behöva strukturera er om antalet timmar, uppdrag och kollegor blev 4x fler.
Det vi gjorde var att rita upp ett organisationsschema för hur organisationen skulle se ut när vi blev 80 personer redan när vi var 20 anställda, och vi satte ut namn på alla positioner även om många namn förekom flera gånger. Sen är det bara att fylla på organisationsschemat allt eftersom bolaget växer. Det gör att ni får en höjd i diskussionen som skapar förutsättningar att växa med minimal växtvärk.
Vad händer till exempel om ni bygger en rekryteringsfunktion redan när ni är 20 personer och mäter den som ni gör med sälj och marknad? Det gjorde vi och det blev en avgörande fördel för att vi skulle kunna växa.
4x större – Kultur. När konsultföretaget växer kan det ställa nya krav på företagskulturen. En företagskultur som sitter i väggarna påverkar både hur effektivt nya kollegor tar ansvar, de vet vad som förväntas av dem och de kan bidra på det sättet som krävs.
Det påverkar alltifrån stressnivåer och kreativitet till effektivitet och attraktivitet som arbetsgivare, något som i konsultbranschen kan vara helt avgörande för att tillväxt ens ska vara möjligt. Det blir en stark konkurrensfördel.
4x större – Ledarskap. Även när det gäller ledarskapet kan ni tänka fyra gånger större än där ni är idag. Att nuvarande ledare har egna idéer om ledarskapet är jättebra men hur ska alla andra känna till det? Ledarskapet är något som påverkar många i en organisation som växer, även en platt sådan där var och en ska vara en ledare. Högre krav ställs löpande på onboarding, uppföljning och utveckling. Genom att satsa på ledarskapet i tid får det positiva konsekvenser som följer med på både kort och lång sikt.
4x större – Beläggning. I början av företagets resa fungerar det jättebra att ha kontroll över beläggningen med enklare medel, men hur hanteras en struktur som ska klara många konsulter med långa och korta uppdrag? Det kräver helt andra processer för att skötas effektivt och påverkar i allra högsta grad slutresultatet.
I konsultbranscher där problemet ofta inte är brist på uppdrag är det ännu viktigare att strukturerna i god tid finns för att effektivisera administrationen, minska onödiga overheadkostnader och öka marginalerna.
4x större – Uppföljning. Inom bolag med få medarbetare känner alla till de flesta projekten och vet vilka som kan bli mer eller mindre lönsamma. När ni är många anställda och data inte finns lätt tillgänglig är det betydligt svårare att veta exakt hur det går.
Strukturer för en tydlig uppföljning hjälper er också att bättre se hur det går för företaget och varför. Det blir en förutsättning både för att kunna bli 4x större och för att veta hur resan går på vägen dit.
4x större – Provision. Många konsultföretag har mer eller mindre komplicerade provisionsmodeller och ofta tänker de att den modell de har valt är standard men med en twist. Det kan öka kostnaderna för administration rejält på längre sikt och försvåra automatisering. Här är det bättre att hålla det enkelt och satsa på tydliga okomplicerade modeller. Om det krävs manuell hantering i början för att räkna ut provisionen kan ni räkna med att det blir ännu svårare på sikt.
I princip kan ni applicera ett 4x perspektiv på vad som helst. Ta de problem ni sitter med just nu och sätt dem i ett 4X perspektiv. Se vad som händer.