Webinar - Den perfekta prognosen för SaaS- och konsultbolag

Typ: Nyheter

Kraftfull finansiell planering — Planacy & PE Accounting inleder samarbete

2 min läsning • 19 september 2022 • Pressrelease

 

Planacy har  ett kraftfullt verktyg för finansiell planering och är ett fantastiskt komplement till vår egna rapport- och budgetfunktionalitet. Genom ett samarbete med Planacy fortsätter vi bredda möjligheterna med vår ekonomilösning.

Nu startar vi ett samarbete med Planacy – för att erbjuda ett verktyg som kan skräddarsys för kundens behov av datadriven budgetering, prognostisering och planering. Integrationen mellan PE och Planacy ger kunden möjlighet att jobba effektivt med rullande prognos och budget samt att smidigt delegera prognostiseringen till resultatansvariga i organisationen.

 

Planacy är ett fantastiskt komplement till PE Accountings egna rapport- och budgetfunktionalitet. Med integrationen mot Planacy erbjuder vi våra kunder ett extremt kraftfullt prognos- och budgetverktyg för en mer skräddarsydd hantering av sin finansiella planering, menar Pontus Björnsson, vd på PE Accounting.

 

PE Accounting och Planacy passar för bolag som växer snabbt och behöver ha kontinuerliga och snabba beslutsunderlag till ledning/styrelse.

 

PE Accounting var ett självklart val som första partner inom ekonomisystem. Med deras höga grad av automation tillsammans med vårt kraftfulla stöd för snabbväxande bolag att arbeta mer datadrivet och strategiskt med sin finansiella prognos kompletterar vi varandra mycket väl. Vi har redan ett flertal gemensamma kunder och ser fram emot att utveckla vårt gemensamma erbjudande och välkomna fler, säger Jimmy Stenqvist Evegård, vd på Planacy.

 

För mer information, kontakta:

 

Pontus Björnsson, VD på PE Accounting
pontus.bjornsson@accounting.pe
0701-81 42 04

 

Jimmy Stenqvist Evegård, VD på Planacy
jimmy@planacy.com
0706-08 43 74

 

Om Planacy: Planacy grundades 2015 och är ett svenskt SaaS-bolag som förenklar ett mer datadrivet och kontinuerligt arbete med finansiell planering. Genom ett mer proaktivt och värdeskapande arbete med budget, prognos och planering bidrar Planacy till bättre planerade och mer framgångsrika företag och verksamheter. Med en innovativ och kraftfull plattform och en bra bit över 130 kunder har man etablerat sig som marknadens ledande plattform för datadriven budget, prognos och planering. Läs mer på www.planacy.com

 

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

Så här nyttjar du hållbarhetsdatan på bästa sätt

9 min läsning • 12 september 2022 • Hållbarhet

 

Vi vet att hållbarhet är en komplex fråga. Men vi har ett gemensamt ansvar för vår planet och för kommande generationer. Att arbeta med hållbarhet är dock inget du gör en gång om året vid hållbarhetsredovisningen – det är en kontinuerlig process.

De mest framåtlutade bolagen vill vara med och ta sitt ansvar för att bidra till hållbart företagande. Men för att kunna använda datan på rätt sätt och utveckla era insatser kring hållbarhet krävs det att du har rätt strategi.

 

Denna artikel är del 3 i vår serie om hållbarhet och hur du bör arbeta med det i din verksamhet för att säkerställa regelefterlevnad, samtidigt som du tar ansvar och nyttjar potentialen inom området. I två tidigare artiklar har vi gått igenom vad din hållbarhetsredovisning bör innehålla samt vilken data du behöver få fram.

  

Så, nu har du förmodligen samlat in all data och redovisat era hållbarhetsinsatser på ett korrekt och genomtänkt sätt. Här börjar en spännande del av resan. Låt oss gå igenom vad du borde göra med all information du samlat på dig nu.

Därför ska du använda datan strategiskt efter hållbarhetsredovisningen

Att rapportera er hållbarhetsdata är inte slutet av processen, det är början på nästa del. Det är nämligen startskottet för att kunna nyttja informationen du fått fram. Att arbeta med hållbarhet är en pågående process och nu när du har all data framför dig är det ett perfekt läge att använda den till er fördel.

  

Det finns många olika dimensioner att jobba med och styra mot inom hållbarhet, men det viktigaste är just insikten att förändring börjar med din data. Först då kan du analysera, sätta mål och jobba mot förbättring.

  

En annan viktig del i arbetet är att vara öppen med er hållbarhetsdata. Investerare och talanger kommer att vara nyfikna på hur ni arbetar kring hållbarhet samt hur er organisation ser ut. Har ni då en genomarbetad hållbarhetsrapport och positiva siffror att lyfta fram i er rapportering så kommer det att gynna er som bolag, både i upphandlingar och i er rekryteringsprocess.

 

Lämna inte detta viktiga utvecklingsarbete åt slumpen. Ta kontroll över er data och arbeta strategiskt med områdena under hela året. Annars riskerar ni att bli omsprungna av konkurrenter som ser denna enorma möjlighet. Risken är då stor att ni tappar såväl talanger som investerare till organisationer som väljer att använda hållbarhetsdatan istället för att bara rapportera in den.

   

Steget efter datainsamling är att ta fram din åtgärdsplan.

Gör en åtgärdsplan för era hållbarhetsinsatser

En åtgärdsplan är helt enkelt aktiviteter som ni sätter för att uppnå målen inom de områden som ni vill förbättra gällande era hållbarhetsinsatser. Det är ett transparent arbetssätt som dina medarbetare kommer att uppskatta eftersom de hela tiden förstår vad företaget gör för att bidra till en hållbar värld.

  

I åtgärdsplanen kan ni till exempel skapa strategier kring:

 

  • Klimat – Kanske vill ni minska ert utsläpp eller er energiförbrukning? 
  • Ekonomisk tillväxt – Kanske vill ni minska utgifter eller se över risker? 
  • Social hållbarhet – Kanske vill ni driva fler jämställdhetsfrågor internt eller främja social hållbarhet inom andra områden? 

 

Precis som när ni sätter årsbudgeten så handlar detta arbete om att sätta KPI:er som ni sedan följer upp under året. Vilka aktiviteter leder till att ni uppfyller de strategier ni sätter i planen? Mät dessa. På så sätt säkerställer ni att nästa års hållbarhetsredovisning visar ännu mer positiva siffror. Det säkerställer framför allt att ni faktiskt är ett företag som bidrar till en hållbar framtid.  

 

Utan en åtgärdsplan riskerar ni att insatserna inte följs upp, och vid nästa årsredovisning vet ni inte riktigt varför siffrorna ser ut som de gör.

Här är de vanligaste områdena att mäta

Vi på PE Accounting har hjälpt många företag med sin hållbarhetsredovisning, och vår hållbarhetsexpert Mattias Weerasooriya har märkt tre områden som just nu är mest populära att fokusera sina insatser kring:

 

Lönekartläggning
 

  • Vi ser att fler börjar ta tag i löneskillnader, inte bara mellan kön, men också skillnader mellan olika befattningar. Vi ser tydligt att fler organisationer blir mer seriösa i sin lönekartläggning nu jämfört med för något år sedan. Det är bra eftersom det faktiskt finns tydliga lagkrav här. Alla bolag med fler än 10 anställda måste dokumentera sin lönekartläggning för att visa sina åtgärder mot diskriminering. Gör bolag inte denna dokumentation eller vidtar åtgärder så riskerar du vite från Diskrimineringsombudsmannen, DO.  

 

Exempel på KPI:er inom lönekartläggning kan vara:
Minska löneskillnader mellan befattningar med 10% till den 1 januari 2024
 

Klimatpåverkan

 

  • Många vill minska sitt klimatavtryck av flera anledningar. En anledning är att det går att spara mycket pengar här. Du kan spara in på resor, elförbrukning eller inköp. Plötsligt har du både minskat ditt klimatavtryck och sparat pengar vilket lockar många organisationer. Men något som i princip alla vill förbättra är koldioxidutsläppen. Det finns ett nobelt syfte med att ta ansvar för klimatet, men det finns också en affärsnytta eftersom det kan vara ett krav från kunder. Därför blir det också en konkurrensfördel. 

 

Exempel på KPI:er inom klimatpåverkan kan vara:
Minska våra utsläpp med 40% till den 1 juli 2024
 

 

Satsa mer på sin personal
 

  • Som tur är inser allt fler att välmående medarbetare leder till framgång. Därför siktar många mot en lägre sjukfrånvaro och personalomsättning. De vill bygga ett företag där folk mår bra och vill stanna. Det blir också en ekonomisk fråga eftersom rekrytering och omsättning av medarbetare faktiskt kostar mycket. Så även här blir det win win. 

 

Exempel på KPI:er inom personal och välmående kan vara:
Minska vår personalomsättning (eller sjukfrånvaro) med 15% till den 1 januari 2024

Allt börjar med datan

Det är inte lätt att investera i din personal, minska utsläppen eller kartlägga lönerna om du inte vet vad siffrorna säger. Därför börjar all utveckling och förbättring i just datan. Informationen bör sedan kartläggas via en åtgärdsplan som aktivt följs upp under året.

Missa inte webinar på temat hållbart företagande

Låt oss inspirera dig och hjälpa dig igång med er hållbarhetsredovisning! Den 22:a september klockan 11.30-12.00 kommer vi att hålla i ett webinar på temat hållbart företagande. Ett kostnadsfritt webinar med massa tips på hur ni kommer igång med hållbarhetsredovisning och självklart vart ni ska börja. Anmäl dig redan idag! 

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

Allt du behöver veta om friskvårdsbidrag

4 min läsning • 9 september 2022 • Ekonominyheter

 

Golf är en av de sporter som efter ett domstolsbeslut för några år sedan kunde inkluderas i friskvårdsbidraget. Tidigare i år så har Skatteverkets lista över exempel på aktiviteter som var godkända för friskvårdsbidrag tagits bort, innebär det att reglerna har förändrats? 

Reglerna kring det skattefria friskvårdsbidraget som arbetsgivare har möjlighet att erbjuda sina anställda har inte förändrats enligt Skatteverket. De har bara valt att ta bort sin lista över olika aktiviteter som skulle kunna klassificeras som godkända aktiviteter. Detta för att listan blev missvisande och många uppfattade listan som en komplett lista på alla godkända aktiviteter och inte som de exempel som dessa aktiviteter bara påvisade.

 

Det är alltså nu upp till dig som arbetsgivare att ta beslut i frågan huruvida en aktivitet klassificeras som friskvård eller ej.

Vad är friskvårdsbidraget

Friskvårdsbidraget är en typ av personalvårdsförmån, en typ av förmån som är skattefri för den anställde och därför är det ofta något som är attraktivt att erbjuda de anställda för en ökad trivsel på arbetsplatsen. En skattefri förmån tas det heller inte upp några arbetsgivaravgifter på. En personalvårdsförmån kan utgöras av kaffe och frukt på kontoret men även olika typer av motionsaktiviteter och då friskvårdsbidraget som vi ska fokusera lite extra på.

 

Vi måste börja med att klargöra kriterierna för en personalvårdsförmån:

 

  • Erbjudandet (oavsett om det är frukt eller motion) måste rikta sig till hela personalen på bolaget, det går inte att välja ut en mindre grupp utav anställda.
  • Möjligheten att byta erbjudandet mot kontanter får inte finnas.
  • Och slutligen måste erbjudandet vara av ett mindre värde.

Hur stort är friskvårdsbidraget

Som arbetsgivare måste du inte erbjuda den här typen av personalvårdsförmåner utan det är valfritt. Väljer du att erbjuda ett friskvårdsbidrag till de anställda så väljer du själv nivån på friskvårdsbidraget, men det får maximalt vara 5 000 kr och viktigt att tänka på är att alla i personalen erbjuds samma nivå på bidraget. Samma villkor måste gälla för alla anställda. Önskar du som arbetsgivare att betala mer än 5 000 kr i friskvårdsbidrag så är det viktigt att tänka på att skatt ska dras på hela friskvårdsbidraget, från första krona för den anställde. Då kommer även arbetsgivaravgifter på förmånsvärdet tillkomma och utgöra en extra kostnad i bolaget.

 

Värdet per aktivitet får heller inte vara för högt. Om en anställd t.ex. väljer att använda friskvårdsbidraget till massage, en aktivitet som inte innehåller inslag av motion, så får inte värdet överstiga 1 000 kr per gång för att anses vara utav mindre värde. Kostar massagen mer än 1 000 kr så måste det förmånsbeskattas från första krona. För aktiviteter däremot som har inslag av motion, de får överstiga 1000 kr/aktivitet, t.ex. om man önskar använda bidraget till en startavgift i ett motionslopp. Varför aktiviteter såsom massage kan bli aktuellt för friskvårdsbidrag är för att det bedöms vara avstressande och avslappnande, även om det inte har det klassiska inslaget av motion. Andra typer av aktiviteter som kan vara skattefria och ersättas inom ramarna för friskvårdsbidrag är behandlingar som främjar rökavvänjning, viktnedgång och profylaxkurs för blivande föräldrar. Men inom ramarna för friskvårdsbidraget så är det upp till varje enskild arbetsgivare att bestämma vilka aktiviteter som de accepterar som friskvårdsaktiviteter. Viktigt åter igen är att tänka på att alla anställda ska erbjudas samma värde och möjligheten till samma typer av aktiviteter.

Hur går det till?

Friskvårdsbidraget kan inte betalas ut i förskott utan den anställde måste göra ett utlägg och uppvisa ett kvitto för att arbetsgivaren ska få ersätta kostnaden. Aktiviteten ska vara betald under aktuellt inkomstår för att kostnaden ska få ersättas av arbetsgivaren.

 

Viktigt att ha med sig är också att friskvårdsbidraget bara får gälla för själva aktiviteten i fråga, t.ex. gymkort, liftkort, startavgifter o.s.v. Friskvårdsbidraget går inte att nyttja till utrustning som behövs för en aktivitet, varken köp eller hyra av utrustning. Inte heller sådant som personliga medlemsavgifter i en idrottsförening eller behandlingar som är hälsovård, sjukvård eller skönhetsvård kan ersättas med friskvårdsbidraget.

Motion och friskvård via internettjänster

Vanligtvis så får du som arbetsgivare inte skattefritt tillhandahålla utrustning för motion eller annan friskvård i den anställdes bostad. Under 2020 kom däremot ett nytt ställningstagande vad som gäller för enklare motions- och friskvårdstjänster som erbjuds via webbtjänster och mobilappar. Så länge de är av enklare slag så är de skattefria trots att det finns en möjlighet att använda de i den privata bostaden.

 

Följ denna länk för att se vad Skatteverket skrivit om det.

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

Ny lag påverkar miljöbilar

2 min läsning • 26 augusti 2022 • Ekonominyheter

 

Den 1 juli trädde en ny lag i kraft som innebär en nedsättning av förmånsvärdet på miljöanpassade bilar. Den nya beräkningen av förmånsvärdet beror på bilens miljöteknik.

Miljöbil allt vanligare

Erbjudanden, incitament och kortare väntetider jämfört med andra fordon har underlättat för konsumenter att välja miljöbil, trots det ofta höga inköpspriset. Exempelvis säljs idag fler miljöbilar än dieselbilar. Andelen sålda lågutsläppsfordon fortsätter att växa och har passerat dieselbilen sedan en tid tillbaka. Bensinbilen är också på tillbakagång, även om det inte sker i samma takt som för dieseln. På många marknader runtom i Europa är elbilen det enda växande segmentet bland nya bilar. I snitt var 62 procent av alla ”lågutsläppsbilar” en elbil  i mars, en ökning med 46 procent mot samma period förra året.

Ny lag innebär sänkt förmånsvärde

Vid beräkning av förmånsvärdet så har tidigare utgångspunkt varit nybilspriset för närmaste jämförbara konventionella bil. Detta eftersom det tidigare var vanligt att den miljöanpassade varianten hade ett bensin- eller dieseldrivet modellsyskon som fick agera jämförelse. I och med att allt fler nya modeller inte har ett syskon med förbränningsmotor att jämföra med har förmånsvärdet blivit uppskattat och fiktivt.

 

Enligt den nya lagen utgår beräkningen utav förmånsvärdet för en miljöanpassad bil istället från det faktiska priset på bilen som sedan sätts ner med ett fast schabloniserat belopp. Hur stor nedsättningen blir beror på bilens miljöteknik.

 

  • 350 000 kr – Elbil och vätgasbil
  • 140 000 kr – Laddhybrid
  • 100 000 kr – Gasbil
  • Ingen nedsättning för elhybrider eller etanoldrivna bilar

 

Oavsett teknik får nedsättnings­beloppets  storlek inte överstiga hälften av bilens nypris. Lagändringen berör endast bilar med ovanstående teknik som registreras fr.o.m. 1 juli 2022, befintliga bilar påverkas inte.

 

Följ denna länk för att se vad Skatteverket skrivit om det.

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

3 min läsning • 26 augusti 2022 • Tillväxt

Rätt kunskap i rätt tid — så ökar du din tillväxttakt

För snabbväxande bolag är realtidsrapporter nyckeln till viktiga insikter i bolaget. Du vill ha uppdaterad kunskap hur ditt bolag mår just nu, vilka satsningar som funkar och vilka satsningar som behöver ses över för att generera de resultat som krävs. Du vill lägga tid på just analysen, istället för administration. Detta kan tyckas vara en självklarhet för tillväxtbolag men tyvärr tvingas många att klara sig utan då man lägger tid på tidsödande uppgifter istället för just analys.

Bokföring kommer som en naturlig del för dig som driver företag. Det är ett måste och utgör dessutom grunden för att du ska kunna följa upp verksamheten och styra företaget mot de mål du ställt upp. För att säkerställa att du har rätt material att utgå från görs månadsbokslut för att stämma av och fastställa alla siffror. En återkommande uppgift som lätt kan ta ett par veckor.

 

Med rätt metod och system går det att göra på ett par dagar istället – något som kan få stora effekter på ditt bolag. Är du nyfiken på hur vi lyckas stänga böckerna så snabbt? Här under förklarar jag hur vi arbetar!

Automation

Självklart ligger en stor del utav svaret i automatiken som finns i PE systemet, det möjliggör att vi som konsulter kan arbeta effektivare med månadsbokslutet. Vi får hjälp av systemet att urskilja vad vi behöver fokusera på, exempelvis om något inte stämmer. Det som redan stämmer behöver vi helt enkelt inte checka av, det har PE kontrollerat automatiskt och markerat som godkänt och klart! Därför hamnar vårt fokus på rätt saker och du som kund kan känna dig trygg med att vi kontrollerar din bokföring lugnt och effektivt.

Personberoende

Som komplement till automationen kan vi stänga ett månadsbokslut så pass snabbt tack vare en noggrann struktur och process. I grund och botten följer vi samma process och struktur i samtliga bolag, sen anpassar vi och skräddarsyr det i den mån det behövs. Internt har vi även höga krav på dokumentation och information i systemet vilket resulterar i att vi som konsulter kan hjälpas åt istället för att allt hänger på att en specifik person är på plats för att månadsbokslutet ska stängas i tid. Månadsbokslutet är personoberoende!

Systemstöd

Både kund och konsult kan lita på att systemet löpande håller koll på viktiga saker. Exempelvis stämmer systemet av delar som kundfordringar och leverantörsskulder varje natt. Det gör att vi kan agera på felaktigheter så fort som möjligt istället för att invänta ett månadsbokslut för att upptäcka att något har blivit fel i början utav månaden. Blir felen hanterade direkt när de uppstår blir månadsbokslutsarbetet mycket effektivare. Risken att hamna efter i tidsplanen minimeras eftersom ev. fel åtgärdats redan innan vi passerar månadsskiftet snarare än efter som vanligtvis är fallet.

Proaktiv ekonomi

Krävs det någonting mer än automation och strukturerade processer? Det ska inte stickas under stolen att ett gott samarbete mellan kund och konsult gör den där stängningen ännu bättre och ännu snabbare. Vi som konsulter är vassa på bokföringen och ni som kunder kan er verksamhet bäst! Och ibland behöver vi information om vad som hänt i verksamheten för att dokumentera vad som skett i månadsboksluten på bästa sett, får vi den informationen i tid från våra kunder, då är vi hemma.

 

Med 27 automatiska processer, dedikerade konsulter som följer upp och analyserar bokföringen och ett gott samarbete får du en trygg avstämning på din verksamhet, varje månad! Tech with a human touch när det är som bäst.

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

Jakten på hållbarhetsdata — så hittar du siffrorna du ska rapportera

11 min läsning • 24 augusti 2022 • Hållbarhet

 

Hållbarhetsredovisning blir en alltmer prioriterad fråga för företag idag. Dels för att säkerställa regelefterlevnad, men också för att hänga med i den snabba utvecklingen som sker. De mest framåtlutade bolagen har stenkoll på sin rapportering och förstår vikten av den. Men vad behöver egentligen finnas med i en hållbarhetsrapport? Vilken data ska du samla in och använda? 

Trots att frågan om hållbarhet är hetare än någonsin just nu så är det fortfarande många bolag som kämpar med sin hållbarhetsredovisning. De har inte tillräckligt bra koll på syfte och innehåll. Många förstår vikten av att redovisa på ett tydligt och korrekt sätt, men hållbarhet är ett komplext område att sätta sig in i för de allra flesta.

 

Nya lagkrav är dock på väg vilket påverkar alla företag, stora som små. Även om den nya lagstiftningen till en början riktar in sig mot de största bolagen så kommer alla bolag att påverkas på ett eller annat sätt. Därför är det hög tid att se till att din hållbarhetsrapportering har rätt innehåll redan idag.

Hållbarhetsrapportens tre grundläggande områden

Vi har tidigare gått igenom vad en hållbarhetsrapport är och vad den ska innehålla i stora drag. Det viktigaste är att din hållbarhetsrapport enligt lag ska ha med följande delar: 

 

  • Miljö (energiförbrukning, vatten, utsläpp, resor etc.) 
  • Sociala aspekter (exempelvis jämställdhetsfrågor, lön eller arbetsvillkor) 
  • Mänskliga rättigheter 
  • Motverkande av korruption 

 

Förutom ovanstående lagstadgade delar så behöver ni visa i er rapportering hur ni arbetar med cirkulära modeller i er verksamhet. Du ska visa data och presentera hur ni arbetar med att säkerställa att det finns en ekonomisk säkerhet och långsiktighet i verksamheten samt att ni tittar på eller redan infört mer cirkulära affärsmodeller. 

 

Låt oss nu gå in på vilken data du behöver för att rapportera korrekt.

Vilken data behöver du få fram i din hållbarhetsrapport

För att din hållbarhetsrapport ska bli korrekt och följa alla lagkrav är det viktigt att du får fram rätt data och kan presentera den på ett korrekt och begripligt sätt. För att göra det så enkelt som möjligt att komma igång med hållbarhetsredovisningen så kan du följa den här checklistan i jakten på hållbarhets-datan: 

 

  • Ditt företag måste redogöra för hållbarhetsrisker inom verksamheten, till exempel affärsförbindelser och produkter eller tjänster. Ni behöver även redovisa hur ni hanterar dessa risker.
     
  • Ni behöver beskriva er affärsmodell och hur den förhåller sig till hållbarhetsaspekter och säkerhet. Vilken hållbarhetspåverkan uppstår genom ert sätt att driva era affärer på? På vilket sätt hanterar ni säkerhetsrisker? Här ska det finnas en balans mellan ekonomisk tillväxt och ett hållbart och ansvarstagande företagande. Några exempel på innehåll att ta med är hur ni jobbar med penningtvättslagen, det vill säga vilka processer har ni på plats för att säkerställa regelefterlevnad. Beskriv även vilka processer som finns för att säkerställa regelefterlevnad gällande affärer med kunder eller leverantörer i så kallade ”riskländer”. 
     
  • Ni behöver redovisa hur ni jobbar mer cirkulärt. Kan ni redogöra för hur ni redan bytt eller planerar att byta affärsmodell inom vissa områden för att bidra till en mer cirkulär ekonomi?  Några exempel på områden där ni kan identifiera och införa mer cirkulära modeller är inköp av material, förbrukning samt kunderbjudanden som bidrar till cirkularitet. 
     
  • Ni behöver redovisa hur ni styr ert hållbarhetsarbete genom till exempel policys, mål och resultatindikatorer. Om ni inte följer någon policy behöver ni förklara och motivera detta.
     
  • För att klimatredovisningen ska bli fullständig behöver ni redovisa resor, utsläpp, energiförbrukning, risker och möjligheter.
     
  • För alla områden som bedöms vara väsentliga för företaget behöver ni även rapportera årets utfall. Utfall kan presenteras i siffror eller i mer kvalitativa aspekter.
  • För att den sociala redovisningen ska bli komplett behöver ni redovisa interna såväl som externa aspekter. Social redovisning vilar på två grundläggande delar. Den ena delen fokuserar på interna aspekter så som personal, lön, jämställdhet och diskriminering. Här är exempel på data att ta fram en lönekartläggning samt processer för ert arbete kring jämställdhet och diskriminering. Den andra delen har ett externt fokus. Här behöver ni exempelvis redovisa processer för leverantörer samt hur ni säkerställer att mänskliga rättigheter inte bryts, hur ni arbetar med anti-korruption och så vidare. 
     
  • Inkludera hållbarhetscertifieringar, exempelvis Svanen, ISO-certifieringar, IT-certifieringar samt säkerhets- och hälsocertifieringar.
     
  • Inkludera hänvisningar till och förklaringar av de belopp ni tar upp i årsredovisningen.
     
  • Om särskilda riktlinjer har tillämpats vid upprättandet av rapporten, behöver ni ange vilka dessa är.  

 

Här är några exempel på frågor nu borde ställa er för att säkerställa hållbarhetsrapportens kvalité. Frågorna kommer från svenskhandel.se: 

 

  • Täcker rapporten in alla fyra rapporteringsområden? (miljö, social, mänskliga rättigheter, korruption) 
  • Har vi med en beskrivning av väsentliga risker? 
  • Har vi inkluderat centrala resultatindikatorer? 
  • Om hållbarhetsrapporten upprättas separat, finns det en hänvisning i årsredovisningen till rapporten? 
  • Täcks alla bolag i koncernen av rapporten? 
  • Behövs en separat rapport för moderbolaget? 

Så kommer du igång

Hållbarhetsredovisning är viktigare än någonsin. Men var börjar du egentligen som företagare? Vår hållbarhetsexpert Mattias Weerasooriya och vår VD Pontus Björnsson har gått igenom grunderna under ett webinar.

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

Hållbarhet blir allt viktigare i jakten på konsult-talangerna

1 min läsning • 19 augusti 2022 • Hållbarhet

 

Att jakten på talanger blir alltmer intensiv är inget nytt. För konsultbolag har rekrytering alltid varit en nyckel till framgång och med den ökade konkurrensen är det nu ännu viktigare att kunna sticka ut. 

De företag som lockar framtidens talanger är de som kan erbjuda en djupare mening och ett syfte som rimmar väl med de personliga värderingarna hos framtida kollegor. De mest framåtlutade konsultbolagen använder därför hållbarhet som en nyckel för att attrahera morgondagens stjärnor. 

 

Men vad ska en hållbarhetsrapport innehålla och hur kan automatiserad hållbarhetsredovisning skapa en mer attraktiv arbetsplats?  

 

Läs gärna vår gästblogg hos Cinode där vi skriver om Hållbarhet som en viktig nyckel i jakten på talangerna för konsultbolag.

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

Detta bör din hållbarhetsredovisning innehålla

1 min läsning • 1 augusti 2022 • Hållbarhet- Redovisning

 

Att hållbarhetsfrågan är en megatrend råder det inget tvivel om. De mest framåtlutade bolagen satsar hårt på hållbarhet och kommande lagkrav gör också att allt fler börjar fokusera på redovisning av hållbarhetsarbetet. Men det är ett tidskrävande och komplext område.

Många företag kämpar med att få fram vad som ska rapporteras och hur. Det har blivit ett relativt luddigt område vilket lett till en oro för så kallad ”green washing” (dvs att företag framhäver sig själva som miljömedvetna i sin kommunikation trots att åtgärderna i själva verket inte ger så stor effekt för klimatet).  

 

Om du googlar begreppet hållbarhet eller hållbarhetsredovisning så kommer du få en uppsjö av olika riktlinjer och policys. För att hjälpa dig på vägen till en tydlig hållbarhetsredovisning börjar vi därför med att reda ut lite begrepp.

Vad innebär hållbar utveckling?

Hållbar utveckling är ett begrepp som de flesta hört och känner till. Ändå är det ofta svårt att sätta fingret på exakt vad begreppet innebär. I grund och botten handlar det om att peka ut en önskvärd samhällsutveckling.

  

Vi har en planet, och på vår planet har vi begränsade resurser. Vi bär därför alla ett gemensamt ansvar för att tänka långsiktigt och ta hänsyn till framtida generationer utifrån ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. Det är kortfattat vad hållbarhet och hållbar utveckling handlar om.

  

För företag som tar detta arbete på allvar kan denna långsiktighet, transparens och ansvarstagande öppna upp för helt nya typer av affärsmöjligheter.

Vad ingår i en hållbarhetsredovisning?

En hållbarhetsredovisning är ett sätt för dig som företag att visa upp vad ni gjort och uppnått i arbetet för en hållbar utveckling. Hållbarhetsredovisningen ska enligt lagen innehålla åtminstone följande delar:

  

  • Miljö
  • Sociala och personalrelaterade frågor 
  • Mänskliga rättigheter
  • Motverkande av korruption 

 

För oss på PE handlar hållbarhetsredovisning om tre sammanhängande områden som alla måste finnas med för att göra skillnad. Det handlar om de ekonomiska, sociala såväl som miljömässiga aspekter.  

 

Ekonomisk tillväxt och redovisning

Ekonomisk tillväxt bidrar till långsiktighet och innovation. Därför är det en viktig aspekt i din hållbarhetsredovisning. Det som bör framgå är om ni är med och främjar cirkulära affärsmodeller så att ekonomisk tillväxt balanseras med fokus på klimat och de sociala aspekterna.  

 

Klimatredovisning  

Klimatpåverkan är kanske den del som de allra flesta förknippar med hållbarhet och hållbarhetsredovisning. Det är givetvis en väsentlig del av hållbarhetsredovisningen, framför allt eftersom vi måste minska våra utsläpp av växthusgaser för att bygga en hållbar framtid. Det som behöver framgå i denna del av hållbarhetsredovisningen är bland annat analys av resor, utsläpp, energiförbrukning, risker och möjligheter.  

 

Social redovisning 

Som företag behöver du ta ansvar för hur ni påverkar samhället ur ett socialt perspektiv. Det är kortfattat vad den sociala redovisningen ska beskriva. Det kan handla om både interna och externa åtgärder för att exempelvis motverka diskriminering samt främja social hållbarhet, CSR- och hälso-arbete. Här kommer aspekter så som lönekartläggning och jämställdhetsarbete in. 

Ökade lagkrav leder till större fokus på hållbarhetsredovisning

Debatten om hållbarhetsfrågan är het och inför 2024 kommer lagkrav införas för företag som omsätter mer än 350 MSEK. Det nya lagkravet innebär en skyldighet ta fram en hållbarhetsrapport. I förlängningen kommer de nya lagkraven även att påverka underleverantörer.  

 

Därför behöver även små och medelstora bolag förbereda för en smidig process för hållbarhetsredovisningen redan nu. Dels menar de flesta experter att dessa lagkrav kommer att direkt påverka även mindre företag i framtiden. Men utöver direkta lagkrav så finns risken att mindre bolag förlorar upphandlingar och affärer om de inte har en hållbarhetsrapport redan nu.   

 

Det som fortfarande är en utmaning är komplexiteten inom hållbarhetsområdet samt det faktum att det fortfarande är otydligt vad företag faktiskt ska rapportera på. För att underlätta för företagen har branschförbunden i Norden tagit fram en nordisk standard, NSRS (Nordic Sustainability Reporting Standard). Denna standard kommer troligen att ge avtryck även i EU, men det kvarstår att se. Vi vet dock redan idag att aspekterna ekonomi, social och klimat är grundläggande delar av rapporteringen. 

Automatiserad hållbarhetsredovisning är framtiden

I över 10 år har vi på PE Accounting förändrat sättet branschen ser på redovisning. Vi har varit med och revolutionerat en traditionell bransch och automatiserat det som går i ekonomiprocesserna. Nästa steg är att automatisera hållbarhetsredovisningen.  

 

Ett naturligt första steg är att börja i den ekonomiska data som finns i din ekonomilösning för att sedan addera klimatpåverkan och sociala aspekter, så som lön, i din hållbarhetsredovisning. På så sätt har du tagit ett stort kliv in i framtidens redovisning: hållbarhet. 

Se inspelat webinar på tema hållbarhet

Låt oss inspirera dig och hjälpa dig på traven att komma igång med hållbarhetsredovisning! I detta webinar kommer jag att prata generellt om hållbart företagande samt ge dig tips på hur ni kommer igång med hållbarhetsredovisning och vart ni ska börja.

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

Vågar du trotsa skjuta-upp sjukan och fatta beslut om ny ekonomilösning?

6 min läsning • 17 juni 2022 • Ekonominyheter

 

Om du fick 30 minuter i present av oss nu – hur skulle du använda tiden? Skulle du ta tag i beslutet om ekonomilösning, som du bearbetat och analyserat i veckor, kanske månader? Eller skulle du fastna och kanske tänka att det behöver landa lite till? 20% av Sveriges befolkning skulle förhala beslutet. Det är nämligen enklare att exempelvis slö-surfa på mobilen istället för att våga ta tag i svåra frågor. 

Har du hört talas om ”skjuta-upp sjukan”?

Alla skjuter upp svåra eller jobbiga beslut ibland. Det är mänskligt. Vi är till och med programmerade till att undvika sådant som känns jobbigt eller obehagligt. Så vi fattar att det är enklare för dig att surfa in på LinkedIn och scrolla lite istället för att ta tag i beslutet om nytt ekonomisystem. För det är ju lite obehagligt att faktisk fatta beslutet. Ni kommer ju att förändra sättet ni jobbar på och alla kommer inte älska det från dag ett. Så de flesta skjuter fram beslutet, men några lider till och med av ”skjuta-upp sjukan”.  

 

Det är inget vi hittat på, utan det är när du börjar skjuta upp besluten vanemässigt så att det blir kontraproduktivt. Det vill säga ditt förhalande hindrar dig från att nå uppsatta mål. För jobbet kommer ju att kvarstå när du surfat klart på LinkedIn. Ingen Youtuber kommer att trolla bort era manuella mellansteg i boksluten så att du kan stänga månaden snabbare framöver. Eller vi har inte varit med om det än i alla fall.  

 

För att minska manuell handpåläggning och automatisera det som går i din ekonomiprocess krävs nämligen ett beslut och rätt systemstöd. Och beslutet är ditt – surfa vidare eller ta tag i beslutet?

Minska stressen genom att sluta förhala beslut

Chefstidningen kunde vi redan för flera år sedan läsa att prokastenering, som skjuta-upp sjukan, egentligen är vår nya folksjukdom. Vi blir fler och fler som drar ut på viktiga beslut och hoppas att det löser sig. 

 

Det ironiska är att stressen över att fatta beslut gör att många förhalar och skjuter upp beslutet. Men studier visar att människor som förhalar saker har högre stressnivå samt mår och presterar sämre. 

 

Så kanske är det dags att släppa scrollandet och ta tag i beslutet om ekonomilösningen som bygger din framtida funktion.  

 

För vill du lägga mindre tid på administration och mer på att utveckla din verksamhet så är det vägen att gå. Och du kommer att få massa tid över till att kolla youtube-klipp eller surfa på LinkedIn sedan om du vill. 

Ett automatiserat affärssystem hjälper dig att klara kriser bättre

De senaste åren har varit minst sagt turbulenta. För många organisationer har den skakiga omvärlden gjort att projekt stått still. Inte nog med att vi som människor är programmerade till att undvika svåra beslut, en osäker omvärld kan dessutom ge hela organisationen skjuta-upp sjukan.  

 

Att byta ekonomilösning är förmodligen inte högst upp på din prioriteringslista när kriser avlöser varandra, vi förstår det. Men frågan är om du har råd att vänta? 

Lösningen sitter i era ekonomiprocesser

De flesta som undviker beslutet om att införa moderna ekonomiprocesser och system intalar sig själva att det inte är ”rätt läge nu”, att de behöver ”få ordning på några interna saker” först, att de ”har för mycket att göra nu” och så vidare.  

 

Men du vet ju att ”rätt läge” inte kommer att infinna sig av sig själv – du måste bara bestämma dig och köra.  

 

Så om du vill:  

  • Ha en mer skalbar ekonomilösning som växer med dina behov. 
  • Ha bästa förutsättningar för att hantera framtida kriser och omställningar.  
  • Släppa förlegade system och arbetssätt och kliva in i den automatiserade världen. 
  • Sluta stressa och må dåligt över allt ni inte hinner med på ekonomi.  
  • Ha full transparens och kontroll över era siffror, hela tiden.  
  • Undvika den smittsamma skjuta-upp sjukan.  

 

Då ska du:  

  • Sätta rätt ekonomiprocesser på plats, det gör att du kan ta ledigt en dag utan att ha ångest.  
  • Implementera ett ekonomisystem som automatiserar nästan allt.  
  • Se till att samla allt i ett system, ja även lön! 
  • Se till att göra det nu, det blir inte bättre av att vänta. 
Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

1 min läsning • 17 juni 2022 • Appen

Alltid på språng? Så underlättar appen din vardag

Vi träffade Preben Andreassen på vår kundfrukost och passade på att fråga hur han och hans kollegor på Precuris använder sig av appen.

Tidrapportera direkt

För konsulten och grundaren av bolaget Precuris, Preben Andreassen, har appen blivit något han använder dagligen. Istället för att ta upp laptopen rapporterar han direkt i mobilen när han sätter sig på bussen på väg hem från uppdraget.

 

 

Speciellt när det kommer till att lätt kunna lägga in tid. När man är ute och springer mellan kunderna där man kanske har fler projekt på en och samma dag är det lätt glömma bort vad man gjort den dagen. Då är det väldigt enkelt att kunna sätta sig på bussen eller tåget och bara lätt kunna lägga in de tiderna man jobbat den dagen istället för att sen få sätta sig och tänka igenom, vad är det jag har gjort idag när man kommer hem eller till kontoret.

Enkel översyn och full koll på ekonomin

Startsidan på appen förenklar också Prebens vardag.

 

 

Den nya lösningen med ”att göra” ger en bra översikt av vad som jag som antingen ägare eller VD eller administratör behöver göra. Att kunna göra det direkt i appen – det är något som gör min vardag väldigt mycket lättare.

 

Intresserad av hur appen skulle fungera för ditt företag? Läs mer här. 

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?