Hur hittar man en lönsam tillväxt i en lågkonjunktur? Fem tips för att säkerställa en mer stabil framtid i osäkra tider

2 min läsning • 16 maj 2023 • Tillväxt

 

I osäkra ekonomiska tider är det viktigt att hitta sätt att växa lönsamt. I denna artikel diskuterar vi tillväxt under lågkonjunktur, och erbjuder fem strategier för att säkerställa en stabil framtid. Dessa tips inkluderar att noggrant följa upp ekonomiska resultat, genomföra lönekartläggningar för att behålla nyckelpersoner, utföra detaljerade kassaflödesanalyser, minska kostnader på ett smart och kreativt sätt samt använda en dynamisk och flexibel budgetering. Genom att följa dessa råd kan företag stärka sin position och navigera genom ekonomiska utmaningar mer effektivt.

I osäkra ekonomiska tider är det viktigt att hitta sätt att växa lönsamt. I denna artikel diskuterar vi tillväxt under lågkonjunktur, och erbjuder fem strategier för att säkerställa en stabil framtid. Dessa tips inkluderar att noggrant följa upp ekonomiska resultat, genomföra lönekartläggningar för att behålla nyckelpersoner, utföra detaljerade kassaflödesanalyser, minska kostnader på ett smart och kreativt sätt samt använda en dynamisk och flexibel budgetering. Genom att följa dessa råd kan företag stärka sin position och navigera genom ekonomiska utmaningar mer effektivt!

Tillväxttips 1: Uppföljning

Ekonomisk uppföljning hjälper dig att ta välgrundade beslut kring vilka områden du ska fokusera på och var du borde optimera dina resurser för att driva lönsam tillväxt. En viktig aspekt av detta är att använd en systemleverantör där du kan jobba med uppföljning i flera dimensioner. Kategorisera, tagga och följ upp på olika nivåer. På så sätt kan du följa upp varje månad och identifiera hur lönsamheter skiljer sig mellan kundstorlekar, avdelning och land.

 

Så här kan du arbeta med kategorier och dimensioner i din organisation:

 

  • Geografi: Titta på ekonomiska resultat per region eller land. Vilka områden är riktiga guldgruvor? Fokusera resurserna där för maximal lönsamhet!

 

  • Projekt: Om du som tjänstebolag har ett långtgående projekt så kan du följa upp specifikt det projektet för att se t.ex. vinstmarginal. Det är inte helt ovanligt att företag inte följer upp längre uppdrag/projekt och därmed inte har en aning om de gick med vinst eller förlust!

 

  • Kundsegment: Utforska olika kundgrupper baserat på bransch, storlek eller beteendemönster. Vilka segment är mest lönsamma? Sikta in dig på dem för att öka lönsamheten!

 

  • Produkt/tjänst: Genom att kategorisera och följa upp ekonomiska resultat för olika produktlinjer eller tjänster kan du identifiera vilka som bidrar mest till företagets lönsamhet.

 

  • Avdelningar och organisation: Vilka avdelningar genererar mest lönsamhet? Identifiera vilka som genererar hög lönsamhet och vilka som kanske behöver effektiviseras eller åtgärdas. Det kan hjälpa dig att optimera dina interna processer och resursallokering för ökad lönsamhet!

 

  • Försäljningskanaler: Följ försäljningsdata från olika kanaler. Vilka kanaler levererar mest pengar? Fokusera dina marknadsföringsinsatser och investeringar på de mest framgångsrika kanalerna för att växa hållbart!

 

  • Kostnadsstrukturer: Genom att analysera och följa upp olika kostnadskategorier som system, personal, marknadsföring eller driftskostnader kan företaget identifiera områden där kostnadsbesparingar eller effektiviseringar kan göras. Det kan bidra till att öka lönsamheten och frigöra resurser för tillväxtinitiativ.

Tillväxttips 2 — Lönekartläggning

Genom att kartlägga hur ditt bolags löner står sig mot branschen kan du proaktivt skydda företaget från oförutsedda uppsägningar på grund av missnöje hos anställda över att inte ha marknadsmässig lön – och du kan också gardera dig för när en anställd vill ha mer i lön.

 

Personal är den största kostnadsposten för företag och genom att använda lönekartläggning kan du arbeta proaktivt på två sätt:

 

1. När en anställd vill ha mer i lön kan du jämföra dennes lön med branschen, rollen och regionen för att få rätt argument att ge rätt lön till personen.

 

Om den anställda kräver mer i lön på grund av att hen kanske inte anser sig ha marknadsmässig lön, kan du enkelt och tryggt visa på rätt underlag genom lönekartläggning. Kostnadskalkylen för att ge en anställd t.ex. 3 000 kr mer i månadslön kostar företaget (inklusive avgifter och skatter) cirka 58 000 kr per år.

 

2. När en anställd är underbetald och väljer att avsluta sin tjänst hos dig utan att du får möjlighet att justera lönen.

 

Många anställda är rädda för att förhandla om lönen trots att de känner missnöje över den. Istället söker de sig till en annan arbetsgivare som erbjuder högre lön istället för att faktiskt prata med sin chef om en eventuell löneökning. Kostnadskalkylen för att behöva ersätta en anställd som slutar kan kosta företaget mellan 50 000 och 500 000 kr (beroende på rekryteringskanal, utfasning, utbildning och förlorade intäkter på grund av personalbrist).

 

Och då har vi ännu inte nämnt kostnaderna för en felrekrytering! Snittkostnaden för en felrekrytering ligger på 700 000 kr. Det är en riskabel affär att inte kartlägga löner och se till att de är marknadsmässiga!

 

Med hjälp av lönekartläggning kan du proaktivt behålla nyckelpersoner i organisationen med rätt lön – samtidigt som du kan föra fram rätt argument vid löneförhandlingar för att säkerställa marknadsmässig lön.

Tillväxttips 3 — Kassaflödesanalys

Vart tar dina pengar vägen? Ju tydligare och mer uppdaterade siffror du har, desto snabbare kan du agera. Ha koll på detaljerna för att säkra kassan och snabbt identifiera trender med hjälp av en kassaflödesanalys.

 

Genom att ta fram en detaljerad kassaflödesanalys, gärna kvartalsvis, kan du hålla koll på vart pengarna faktiskt tar vägen. Investerar vi som planerat eller försvinner pengarna någon annanstans? En kassaflödesanalys är ett bra verktyg för att hålla koll på trender och kunna fatta grundade beslut baserade på data.

Åtgärder du kan vidta baserat på en kassaflödesanalys

  • Få underlag för att förhandla med leverantörer och kunder om exempelvis förlängd betaltid till leverantörer och kortare betaltid för kunder. På så sätt kan du minska gapet mellan leverans och tillgängliga pengar på banken.

 

  • Se om kunder faktiskt betalar i tid och isåfall undersöka detta vidare för att identifiera och hantera kunder som regelbundet missar betalningar. Att exempelvis stoppa leveransen till en kund hjälper dig att inte ligga ute med pengar och motiverar kunden att betala i tid nästa gång.

 

  • Ta datadrivna beslut vid budgeteringen – Är det tomt i kassan och vart tar pengarna vägen? Vad binder kapital i verksamheten och vilka trender påverkar likviditeten? Genom att analysera kassaflöden kan du identifiera perioder som historiskt sett haft kassaunderskott eller överskott, vilket möjliggör bättre resursallokering och strategisk planering.

 

En kassaflödesanalys hjälper dig helt enkelt att få en tydlig bild av likviditeten, planera och budgetera mer effektivt, utvärdera lönsamheten och fatta beslut baserade på ekonomiska realiteter.

Tillväxttips 4 — Minska kostnader smart & var kreativ

Så minskar du kostnaderna på ett smart sätt:

 

Var försiktig med att direkt dra ner på kostnadsposter utan att förstå konsekvenserna! Du behöver regelbundet titta på realtidsuppdaterad och tillförlitlig data för att dra rätt slutsatser och minimera riskerna.

 

Ett vanligt exempel som vi ofta stöter på är att företag kapar marknadsbudgeten, avvecklar konsulter eller gör sig av med personal – utan att analysera data. För en mindre marknadsbudget kan det t.ex. innebära mindre synlighet, färre leads och färre affärer.

 

Var kreativ! Våga testa nya koncept utan att det blir för kostsamt.

 

En klassisk marknadspost är mässor, och mässor är dyrt – vi vet! Även att delta på allt runtomkring mässan är kostsamt. Men det kan också vara väldigt viktigt för företag att synas på mässor relevanta för målgruppen. Så hur kan du tänka för att uppnå samma, eller till och med bättre resultat, med en mindre peng?

 

Istället för att köpa hela mässshebang:et kan du välja att endast ställa ut – och tillsammans med en partner anordna en egen middag för prospekts och kunder. Det kostar både mindre och tar dig närmre kunderna. Är det riktigt kärvt i kassan kan du också partna upp med samarbetspartners för att dela på kostnaden för eventytan.

Tillväxttips 5 — Fördelar med dynamisk & rörlig budget

Jamen 2024 ser ju både lovande och osäkert ut! Därför är det extra viktigt för dig att se din budget som dynamisk och anpassningsbar så att du snabbt kan ställa om när det behövs. Statiska budgetar är användbara, men de faller ofta platt när det gäller att hantera snabba marknadsförändringar.

 

Därför tipsar panelen  om dynamisk budgetering:

 

Budgetstrategin tar hänsyn till fluktuationer i intäktsflöden och oväntade utgifter, vilket hjälper dig att proaktivt anpassa budgeten efter ekonomiska förändringar.

2 strategier för framgångsrik budgetering

Att kontinuerligt övervaka och jämföra budgeten med faktiska siffror ofta och löpande, gör dig snabbare uppmärksam på eventuella avvikelser och mer anpassningsbar.

 

1. Scenarioanalys.

 

Skapa olika budetscenarier som inkluderar både tillväxt och nedgång. Analysen hjälper dig att förutse utmaningar och förbereda organisation, styrelse & ledning på båda utfallen samt vilka actions som vidtas beroende på scenariot.

 

2. Kvartalsbudgetering.

 

Att arbeta med ett kvartal i taget ger dig utrymme att kontinuerligt justera och anpassa budget baserat på nuläge. Strategin är extra bra när snabba omställningar kan vara avgörande för att dra nytta av ekonomiska möjligheter eller minska förluster.

Vill du ha mer inspiration om hur du hittar lönsam tillväxt? Titta på vårt webinar ”Så kan du hitta lönsam tillväxt i en lågkonjunktur” idag.

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?