Automatiserad bokföring: nyckeln till effektivare ekonomi

25 min läsning • 27 februari 2023 • Bokföring/ Redovisning

 

Automatisk bokföring har revolutionerat hur företag hanterar sina ekonomiska processer. Genom att digitalisera bokföringen kan företag minska manuella arbetsuppgifter, minimera risken för fel, och spara både tid och pengar. Denna artikel syftar till att utbilda dig om fördelarna med automatiserad bokföring och visa hur den kan hjälpa ditt företag att växa.

Leende affärsman vid skrivbord som arbetar med automatisk och automatiserad bokföring

Henry Ford hade rätt — automatisering är nyckeln

När den första T-Forden rullade av bandet var det skrämmande. Många ifrågasatte det och misstrodde att kvaliteten kunde vara bra nog. I stället för det lilla och extremt kompetenta team som tidigare byggt bilen från start till slut hade Henry Ford brutit ner processen i små delar. En idé som skulle göra företaget till ett av världens största.

 

Det geniala var att varje individuellt delmoment i sig inte var svårare än att en vanlig person kunde utföra den, och med lite vana utföra den snabbt och felfritt. Det tog inte lång tid innan det var en självklarhet för att kunna konkurrera.

 

Det gäller i allra högsta grad även bokföring där de många små mellanstegen gör det till en komplex sak att överblicka. Det krävdes sannolikt ett minst lika extremt kompetent team på deras ekonomiavdelning som det krävdes i bilfabrikerna innan de började automatisera tillverkningen. Att hantera deras kundfakturor, leverantörsfakturor och lön på den tiden måste ha varit ett enormt jobb.

 

Idag finns det som tur var digitala bokföringssystem som har revolutionerat hur man jobbar med ekonomin. Men trots det lever de flesta kvar i en värld där två eller flera system krävs för att hantera bokföring, löner, fakturor – för att inte tala om hur mycket arbetstid som konsulter lägger på att rapportera tid.

 

Här finns det utrymme för förbättring och mycket av problemen går att lösa med automatisering. Kort beskrivet så innebär det inom bilindustri såväl som bokföring att systemet sköter så mycket som möjligt per automatik och samtidigt minimerar risken för fel. Det är snabbt, enkelt och digitalt. Utan att tumma på resultatet.

Ta ett första steg mot automatiserad ekonomi redan idag!

När är en bra tid att byta sätt att sköta ekonomin? Antagligen aldrig, ett systembyte är inte något som genomförs för skojs skull. Men om företaget växer kommer behovet växa fram i samma takt. Är ni i det skedet nu? Kanske kommer ni hamna där om mängden fakturor fortsätter att växa?

 

I vår omfattande guide Roadmap: automatisering av ekonomiprocesser delar vi med oss av de fyra viktigaste steg för att förbereda din organisation för mer effektiva ekonomiprocesser. Denna guide är full med bra tips, workshops och mallar som du enkelt kan använda internt.

 

Genom att ladda ner vår Roadmap kan du fördjupa dig i:

 

• Behovsanalys av nuläget och vad som borde gå att göra effektivare
• Era mål ni vill uppnå med hjälp av automatiserade ekonomiprocesser
• Upphandling av olika tjänster och system
• Implementering av nya tjänster och system.

Automatiserad bokföring — hur svårt kan det vara?

 

Tid är pengar, automatisera eller dö, allt som kan automatisera kommer att automatiseras.

 

Hört dessa uttryck förut? Vår digitala värld tvingar oss att springa snabbare och snabbare och vi kommer inte undan digitalisering och automatisering – hur hårt vi än kämpar emot. Så sluta kämpa emot och se istället fördelarna med automatisering. Gör det svåra (och ibland tråkiga) enkelt och nyttja din tid på bästa sätt istället. För ja, tid ÄR pengar och du slänger en hel del i papperskorgen utan stöd av automatisering.

Automatiserad bokföring är mer än bara digitala kvitton

Vad är då poängen med automatiserad bokföring? Varför ska du bry dig? Vi kan börja med att konstatera att det inte bara handlar om digitala kvitton eller att du kan sköta ekonomiadministrationen smidigt i ett molnbaserat system. Det är absolut delar av en automatiserad bokföringsprocess, men det är just delar. Det är lätt att förenkla enskilda affärshändelser, men för att få ut det fulla värdet av en digital redovisningsprocess måste du se till hela ekonomiprocessen och era interna arbetssätt.

 

Hur svårt kan det vara då? Vill du ha en ”quick-fix” kan du vara igång ganska snabbt och det behöver inte alls vara särskilt svårt, lite beroende på er storlek och verksamhet. Det finns många system och appar som exempelvis stöttar digitala kvitton, fakturor med mera. Men vill du kunna skala upp din verksamhet och digitalisera redovisningen fullt ut så måste du göra hemläxan, annars blir det sällan så enkelt som du hade tänkt dig. Inte heller så billigt…

Vad innebär automatiserad bokföring?

Kort beskrivet så innebär automatisering att system sköter så mycket som möjligt per automatik och samtidigt minimera risken för fel. Det är snabbt, enkelt och digitalt. I praktiken så innebär det att alla händelser, inkomster, utgifter, utlägg, löner, rapporter med mera hanteras av systemets uppsatta regelverk så effektivt som möjligt. Dessutom skapas alla digitala bokföringsunderlag per automatik i systemet. Denna process fungerar på olika sätt beroende på systemleverantör. Det ena är inte mer rätt än det andra, utan det handlar snarare om vilka behov just din verksamhet har av struktur och kontroll.

 

Om det är viktigt för er att behålla full kontroll över ekonomin och använda siffror som beslutsunderlag så ska ni välja ett system som ger er möjlighet till attesträtt, behörighetsstyrning samt realtidsuppdatering av era siffror. Vill du ligga i absolut framkant ska du välja en partner som dessutom stöttar er med redovisningsspecialister som känner till ert företag, bransch och de regelverk som påverkar er verksamhet. Det ger er bättre koll på läget samtidigt som ni får tid över till något roligare. Som att utveckla er verksamhet till exempel.

 

Det låter enkelt och i den perfekta världen så funkar allt så här friktionsfritt. Men det förutsätter förstås att du gjort förarbetet noggrant, så att det blir rätt från början.

Fem framgångsfaktorer för att digitalisera och automatisera bokföringen

För att kunna maximera affärsnyttan med digital och automatiserad redovisning så är det bra att förstå hur mycket tid och resurser ni faktiskt ägnar åt administration idag, vilka möjligheter ni har att göra det effektivare och vad ni kan göra med den tid som frigörs och de rapporter ni får fram. Var befinner ni er idag och vad är slutmålet – ert drömscenario? Vad kan du automatisera och vad krävs för att göra det möjligt? Vad vill du ha för information från systemet och med vilka intervaller?

Frågebatteriet kan göras långt, väldigt långt. Men här får du 5 snabba tips som tar er en bra bit på vägen och skapar bästa förutsättningarna för att lyckas digitalisera er ekonomifunktion.

1. Effektivisera

Samla om möjligt allt i ETT system, och ja det innebär även löner.

2. Minska friktionen

Ha integration med banken, du måste kunna ha koll på transaktioner och betalningar utan att behöva logga in på flera ställen.

3. Integrera mera

Om ni ändå behöver fler system, var beredda på att investera i integrationer mellan dem. Små manuella mellansteg kan snabbt bli tidsödande och irriterande moment på sikt.

4. Gör det enkelt

Välj ett system som skapar underlag per automatik och gör vardagen lite enklare för kollegorna på ekonomi. Kom ihåg, tid är pengar!

5. Undvik överraskningar

Gör hemläxan, investera tid för implementering, ta hjälp vid själva införandet och se till att få bra löpande stöd från någon som har koll på ert företag. Det förebygger risker på sikt. Det räcker sällan med att bara importera en fil från den tidigare bokföringsbyrån och sedan hoppas på det bästa. Gör rätt från början!

Människa + maskin= affärsvärde

Att minimera handpåläggning vid fakturor, utlägg och bokföring är inte framtid, det är nutid. Vi kan redan nu skapa underlag per automatik och i realtid – med minimal insats från oss människor. Det är fantastiskt. Men det är när vi kombinerar människa och maskin på bästa sätt som det blir magiskt.

 

Maskiner blir ”smartare” för varje dag, men än så länge gör de oftast det vi människor säger att de ska göra. Det är vi som sätter reglerna för det mesta. Därför ska vi inte underskatta expertisen som vi människor besitter i den automatiserade miljön vi numera lever i, särskilt inte när det gäller analys, ekonomi och redovisning. Hjältarna på ekonomi är de som vet vad siffrorna faktiskt betyder och hur de ska användas för att öka affärsvärdet. Experterna är de som håller koll på regelverket och övervakar systemet så att det inte bara blir rätt från början, utan rätt hela tiden.

 

Att automatisera är grymt – vi ska automatisera mera. Men vi ska också ta hjälp av data-experterna som ser till att vi sedan kan skapa de rapporter vi behöver, göra de analyser och dra de slutsatser som behövs för att lyfta verksamheten till nästa nivå. Så affärsvärdet och magin skapas först när människa och maskin hittar den där perfekta synken.

Vinsten med digital redovisning och revision

Nyfiken på hur ditt företag  kan lägga mindre tid på manuell administration och mer på värdeskapande aktiviteter som bygger tillväxt?

 

Börja med att ladda ner vår guide: Vinsten med digital redovisning och revision. I denna guide presenterar vi några stora vinster med kombinationen digital revision och automatiserad redovisning.

Tio anledningar till att digitalisera och automatisera din redovisning

Med inspiration från våra befintliga kunder och våra medarbetares erfarenheter har vi skrivit en guide som beskriver de främsta vinsterna av att arbeta med digital och automatiserad redovisning.

 

Läs guiden ”Tio anledningar att digitalisera och automatisera redovisningen” för att få koll på några av de viktigaste skälen till att genomföra en förändring nu och inte vänta en dag till.

Automatiserad bokföring förändrar din ekonomifunktion och samarbetet med revisorer

Att automatisera bokföringen innebär stora förändringar för både den interna ekonomifunktionen och för samarbetet med externa parter som redovisningsbyråer och revisorer. Genom att implementera automatiserad bokföring kan företag effektivisera sina ekonomiprocesser, minska arbetsbelastningen och förbättra samarbetet med externa aktörer.

 

I denna del av artikeln kommer vi att utforska hur automatiserad bokföring inte bara förenklar den dagliga ekonomihanteringen utan också skapar bättre förutsättningar för en smidigare och mer effektiv revision. Vi kommer att belysa de utmaningar som ekonomiavdelningar ofta står inför och visa hur rätt verktyg och processer kan göra det möjligt att hantera en växande verksamhet med minimal manuell insats.

Automatiserad bokföring gör att din ekonomifunktion kan skötas av en enda person

Hittills har vi aldrig stött på en ekonomiavdelning som har för lite att göra. Ändå finns det de ekonomifunktioner som sköts av endast en CFO och allt flyter på smidigt ändå. Hur kan det vara möjligt? Svaret ligger i verktygen och graden av automatisering. 

 

En mycket vanlig utmaning är just frågan kring hur ekonomiavdelningen ska byggas upp. Hur skapas de bästa förutsättningarna för verksamheten att växa samtidigt som arbetsbelastningen är sund för kollegorna på ekonomi? 

 

Med fler kunder, leverantörer, fakturor, utlägg och lönespecar som ska hanteras blir det lätt mycket att göra i takt med att bolaget växer. Majoriteten av de ekonomifunktioner som vi träffar har inte koll på att det finns smidigare sätt att arbeta på. Processer som leder till mer effektiva flöden kring ovanstående delar. 

 

För att kunna sätta de bästa metoderna och processerna framåt börjar vi med att bena lite kring de utmaningar som dagens ekonomifunktioner står inför. Först därefter kommer lösningen på hur det skulle kunna fungera smidigare. 

Här är de vanligaste utmaningarna som vi ser hos dagens ekonomifunktioner

1. För lite tid till analys och strategi 

En ekonomiavdelning har många administrativa uppgifter (som hade kunnat automatiseras), särskilt när bolaget växer. Tiden räcker sällan till att faktiskt lyfta blicken och analysera siffrorna för att sätta en plan framåt. Istället hamnar fokus på själva bokföringen, administrationen och att knacka siffror. Detta är en stor utmaning, speciellt eftersom en överbelastad ekonomifunktion kan leda till att medarbetarna inte mår eller presterar optimalt. Dina siffror ska vara verktyg för bättre beslutsunderlag och för att lyckas med det behöver ni kunna göra annat än ”bara ren bokföring”. 

2. Perioder av tung arbetsbelastning och stress

En annan utmaning är att ekonomifunktioner har vissa tidsperioder där arbetet kräver extra insatser. Till exempel vid bokslut varje månad, halvår och årsskifte. Har du inte automatiserat processerna i förväg så är det extremt tungt att genomföra dessa moment parallellt med allt annat som måste fungera kring ekonomin i bolaget. I vissa fall kan tidsbrist leda till att du skippar att göra månadsbokslut vilket senare leder till en ännu större arbetsbörda vis årsbokslutet.  

 

Hade det funnit automatiserade processer på plats så hade månadsboksluten blivit gjorda på ett enkelt sätt och hela bokslutsprocessen hade därmed blivit lättare att hantera, gått snabbare och lett till mer träffsäkra resultat. Dessutom kan det löpande arbetet och stödet till verksamheten fortgå även under perioder som är tunga för ekonomifunktionen. 

3. Fler rekryteringar innebär ännu mer administration

De flesta bolag växer och det innebär ofta att man anställer mer personal. Det betyder att det behövs fler kollegor till ekonomiavdelningen, särskilt om de hanterar lön också, vilket många ekonomifunktioner gör. Det är fler lönespecar, mer utläggshantering, mer semester, friskvårdsbidrag, och allt förväntas hanteras av ekonomifunktionen. Därför är det vanligt att administrationen och arbetsbördan ökar i takt med att bolaget rekryterar fler kollegor.  

 

Men, om du har en automatiserad lösning så spelar det ingen roll om du är en eller 20 anställda. Tidsinvesteringen för ekonomipersonen blir densamma när du har automatiserade och skalbara processer.  

 

Hade det funnit automatiserade processer på plats så hade månadsboksluten blivit gjorda på ett enkelt sätt och hela bokslutsprocessen hade därmed blivit lättare att hantera, gått snabbare och lett till mer träffsäkra resultat. Dessutom kan det löpande arbetet och stödet till verksamheten fortgå även under perioder som är tunga för ekonomifunktionen. 

4. Pinan med utläggshantering

Utläggshantering är en konstant diskussion. Det är en uppgift som ingen direkt vill hålla på med, och alla kämpar med att effektivisera detta. Hur bra det går hänger på att de anställda hanterar sina utlägg korrekt så att ekonomifunktionen kan göra sitt jobb. Annars behöver de jaga in kvitton, hitta underlagen, och se till att de anställda är konsekventa i sina utläggsprocesser. 

 

På PE Accounting tror vi på att automatisera detta så mycket det bara går. Därför ska du se till att inköpen hamnar rakt ini din bokföring så automatiserat som möjligt. Det ska vara lätt att göra rätt gällande kvitton. Då blir det gjort på en gång. Det här gör livet mycket lättare för den som jobbar på ekonomiavdelningen, som bara behöver attestera och betala ut utlägget till den anställda som redan gjort jobbet.

Rätt prioriteringar leder till rätt resultat

I slutändan handlar det om att prioritera rätt saker om du vill spara tid och pengar, och få en mer välmående ekonomifunktion. Tillväxt kostar pengar. Men hur du spenderar dem är ofta skillnaden mellan röda och gröna siffror. 

 

Många lägger en stor del av budgeten på att anställa fler personer till ekonomiavdelningen. Men att anställa fler för att hantera rena administrativa uppgifter är inte nödvändigt. Vi skulle kunna gå så långt och säga att det är bortkastade pengar. 

 

När du automatiserar så mycket du kan så märker du snabbt att du inte behöver ett större team på ekonomi. Det team du redan har kan arbeta mer effektivt och producera bättre beslutsunderlag med hjälp av rätt verktyg. 

 

Men vad händer med min nuvarande ekonomiavdelning, kanske du undrar? Om du redan har en stor ekonomiavdelning så kan de anställda få fokusera på att analysera och ta fram insikter från datan. De kan exempelvis analysera lönsamheten i projekten istället för att knacka bokföring hela dagarna. De kommer endast att tacka dig för det, eftersom de får mer stimulerande arbetsuppgifter än tidigare, och kan bidra till era övergripande mål på ett nytt sätt. Och som sagt, vi har hittills inte träffat en ekonomifunktion som har för lite att göra. Det handlar om att låta dem göra rätt saker framåt. 

Det moderna sättet att växa

När du gör skiftet från att anställa fler och fler till ekonomiavdelningen, till att automatisera och prioritera om, så kommer det leda till ett mer välmående företag. När dina anställda får fokusera på viktigare och mer stimulerande uppgifter, kommer de känna att de gör en större skillnad, vilket leder till högre välmående och starkare prestationer. Det här är det moderna, smarta sättet att växa ditt bolag. 

Automatiserad bokföring gör din revision smidigare och mer effektiv

Grundregeln är att ett aktiebolag ska ha revisor. Däremot är det många nybildade aktiebolag som till en början väljer bort detta. I takt med att bolaget växer kommer du dock få högre krav på dig gällande revision. Ordning och reda i böckerna är en grundförutsättning för att revisorn ska kunna göra sitt jobb utan att det tar enormt mycket tid från dig och din verksamhet. Här kan automatiserad bokföring vara nyckeln för att skapa förutsättningar för en smidig och effektiv revision. 

Vilka aktiebolag måste ha revisor?

Alla aktiebolag kan ha revisor och grundregeln är som sagt att revision ska finnas i alla bolag. Däremot kan vissa aktiebolag välja att inte ha revisor. Den valmöjligheten har de aktiebolag som uppfyller följande krav för båda de två senaste räkenskapsåren:

 

  • färre än 3 anställda (i medeltal)
  • mindre än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning
  • mindre än 3 miljoner kronor i nettoomsättning.

 

Det är alltså främst mindre bolag som kan välja bort revisor. Kravet på revisor på grund av aktiebolagets storlek gäller alltså först från och med det tredje räkenskapsåret.

Detta är revisorns ansvar

En revisor granskar verksamhetens redovisning och förvaltning. De ser över hur styrelsen förvaltar verksamheten som de företräder och säkerställer att bokföringen och redovisningen följer regelverket.

 

Revisorn har även till uppgift att granska om den finansiella informationen som finns ger en rättvisande bild av företagets resultat och ställning.

 

När revisionen är genomförd kommer revisorn att ge bolaget råd baserat på sina iakttagelser. Råden ska leda till förbättrade rutiner och processer gällande ekonomi, bokföring, redovisning och förvaltning av bolaget.

 

Det är dock viktigt att revisorns roll som opartisk och självständig inte äventyras genom rådgivningen. En revision ska alltid vara fristående och opartisk för att fylla sitt syfte, vilket är att hjälpa dig med följande:

 

  • Granskning av årsredovisning
  • Granskning av styrelsens arbete
  • Granskning av hållbarhetsredovisning
  • Granskning av specifika åtgärder i verksamheten

Ekonomiprocesserna är grunden i automatisering

För att en revisor ska kunna genomföra sin granskning på ett effektivt sätt så kommer det krävas att du som företagare beskriver era ekonomiprocesser.

 

För de flesta är detta en extremt tidskrävande del i revisionen eftersom det inte finns standardprocesser på plats. Processerna som finns på plats är dessutom sällan dokumenterade. Men för de som implementerat automatiserad bokföring är detta en relativt enkel del i revisionen.

 

Att införa automatiserad bokföring handlar nämligen till stor del om att förändra sättet du är van att arbeta på. Det börjar i dina ekonomiprocesser och att standardisera så mycket som möjligt. Automatisering bygger i grunden på processer och struktur.

 

De som har implementerat automatiserad bokföring på rätt sätt har därmed redan infört standardiserade processer som leder till ordning och reda.

Automatiserad bokföring ger en smidigare revision

Många revisorer erbjuder idag olika typer av gränssnitt för att hantera er data och de flesta kan arbeta mer eller mindre digitalt. Detta underlättar er kommunikation under revisionen och gör att underlagen är enklare att dela mellan dig och revisorn.

 

Kom dock ihåg, hur digital revisorn än är så är det era egna underlag. Är era underlag på papper så kommer det trots allt kunna ställa till problem. Därför kan digital och automatiserad bokföring vara nyckeln till en effektiv och smidig revision där revisorn enkelt kan komma åt underlagen själv och göra sitt jobb utan att det tar allt för mycket tid från dig.

 

Automatiserad bokföring underlättar för revisorn och dig genom att:

 

1. Revisorn kan få egen behörighet och login för att komma åt siffror och rapporter själv i systemet.

2. Siffrorna är uppdaterade mer eller mindre i realtid vilket gör att det inte krävs lika mycket manuellt arbete vid revisionen.

3. Alla underlag finns digitalt och är tillgängliga för revisorns granskning direkt i ert system.

4. Ni har satt standardiserade processer för ekonomin (en förutsättning för att automatiserad bokföring ska fungera). Det leder rimligen till mer ordning och reda.

Roadmap: Automatisering av ekonomiprocesser – Del 1: Behovsanalys

Nyfiken på hur ditt team kan lägga mindre tid på manuell administration och mer på uppföljning och analys? Vi har tagit fram en guide som hjälper förstå just detta.

 

Vår guide Roadmap: Automatisering av ekonomiprocesser – Del 1: Behovsanalys fokuserar på att ge er en bättre bild av vad ni har i dagsläget, hjälpa er identifiera tidstjuvar och kostnader som ni kanske annars inte reflekterat över.Gör då del 1 i vår Roadmap, där vi fokuserar på behovsanalysen. I den går vi igenom enkla metoder och knep för hur du kan:

 

  • Inventera befintliga system
  • Visualisera informationsflöden för att förstå vad som sköts manuellt
  • Uppskatta tid och kostnader för ekonomiadministration
  • Göra en enkel riskanalys.

Automatiserad bokföring börjar i dina ekonomiprocesser

Att införa automatiserad bokföring är så mycket mer än bara ett nytt system. Hela affärsvärdet ligger i implementeringen och inte i tekniken. Så för att kunna dra nytta av ditt nya moderna system måste du lägga tid och kraft på att få det rätt från början.

 

Att skifta till automatiserad bokföring innebär en förändring av sättet du är van att arbeta på. Det ställer högre krav på dig initialt för att du sedan ska kunna göra allt en gång och på ett ställe. Att växla till digital redovisning kräver därför en riktigt bra implementering för att du ska kunna bygga för tillväxt.

Rätt implementering maximerar affärsvärdet från systemet

De flesta människor tvekar vid förändringar, det är lite jobbigt. Vi människor söker oftast inte en förändring för sakens skull, men vi söker förbättringar i det vi gör. Vi vill göra saker mer effektivt och produktivt. Vi vill ha bättre koll på siffrorna eller undvika personberoenden och så vidare. Startskottet för implementeringen är just ditt varför. Vad är det ni som organisation vill uppnå med automatiseringen? Vilken förbättring strävar ni efter? Vad vill ni ska fungera bättre imorgon?

 

För de allra flesta organisationer som jag stött på så är drivkraften att få ökad kontroll över siffrorna. De vill kunna se det faktiska resultatet här och nu, inte om tre månader. För att nå full insyn och kontroll krävs en genomtänkt implementering. Affärsvärdet ligger nämligen inte i systemet eller tekniken, utan det ligger i att vi säkerställer att ni når önskat resultat. Att det som skulle förbättras faktiskt förbättras. Därför är implementering helt avgörande för att få ut det fulla värdet från ett nytt och modernt system.

Automatiserad bokföring – hälften människa hälften processer

Automatiserad bokföring innebär i de allra flesta fall att en eller flera förändringar behöver ske. Det kan gälla lönehantering, bonusar, fakturering etc. Det behöver inte vara särskilt stora saker, men för kunden känns dessa förändringar ofta svåra. Det innebär trots allt att de behöver lämna en trygg bana som de känner till. Och det är svårt för de flesta.

 

En lyckad implementering handlar därför till stor del om att leda människor i förändring. Det handlar om att hjälpa kunden att släppa gamla vanor för att åstadkomma den förbättring de strävar efter. En stor del av arbetet är därför den mänskliga aspekten, det vill säga att stötta och leda denna förändringsresa tillsammans med kundens interna projektledare. Förankringen börjar långt innan implementeringen och det är just den interna projektledaren och förakringen som lägger grunden för en smidig eller skakig implementering senare.

 

Nästa del handlar om att minimera fel, det vill säga att bygga för att det blir rätt från början. Samma dag som systemet går live ska du kunna få fram realtidsdata och den ska stämma. Det är hela syftet med implementeringen. Och det är därför jag är så noggrann med standardisering och processer. Att ha undantag kan kännas lockande, men tumma aldrig på processerna! För varje undantag du tillåter så bygger du in en eftersläpning och en risk för fel.

 

Så kortfattat går en implementering ut på att inventera era processer och se till att de anpassas till systemet ni implementerar. Det behöver inte vara stora förändrigar som krävs, men det blir lönsamma förändringar på sikt. Och visst händer det att vi stöter på processer som är svårare att standardisera än andra. Men lösningen ligger inte i att tillåta manuella steg, lösningen ligger i att ta hjälp av oss experter som gjort detta många gånger förr. Vi kan komma med förslag och best practice som hjälper er vidare utan att släppa på villkoret att ha processer för allt.

 

Det bästa med denna inventering och standardisering är att eventuella felaktigheter som ligger och skvalpar som surdegar i det gamla systemet kommer upp till ytan. Då har du en chans att göra om och göra rätt så att du faktisk får ut maximalt affärsvärde från systemet dag ett.

Tre snabba steg för att lyckas automatisera bokföringen

För att kunna maximera affärsnyttan med digital och automatiserad redovisning så behöver du göra följande tre saker i din impelmentering:

 

1. Gör en analys av din organisation

Vad vill ni förbättra? Vad behöver ni hjälp med?

2. Ta dig tid till förankring

Du vill inte byta ekonomisystem i onödan så när du väl gör det så måste det vara förankrat. Ge organisationen tid att bearbeta och smälta förändringen.

3. Kill your darlings

Våga göra saker på ett sätt som ni inte gjort tidigare. Om du fortsätter att göra allt så som du gjort tidigare kan du heller inte förvänta dig en förbättring. Så våga släppa gamla och trygga vanor.

Fem vanliga misstag vid implementering av automatiserad bokföring

Har du bytt ekonomisystem någon gång så vet du att det inte är en enkel resa. Det är inget du vill göra i onödan. Du måste kunna lita på siffrorna och allt ska fungera från dag ett.

 

När du byter från traditionell redovisning till en mer automatiserad så innebär det en större förändringsresa än att bara byta system. Det gäller att bryta mönster och bygga för långsiktighet och skalbarhet. Det kommer att ställa högre krav på uppsättningen så att ni sedan kan göra allt en gång och på ett ställe.

 

Beroende på hur stor din organisation är så kommer implementeringen av ett nytt ekonomisystem att ställa olika höga krav på er. Men en sak är gemensam och det är omställningen till nya strukturer och processer.

 

Implementering av automatiserade processer handlar alltså inte bara om att föra över bokföringsdata från ett system till ett annat. Det handlar lika mycket om att sätta upp de strukturer som krävs för att ni ska kunna åstadkomma de förbättringar ni vill nå. Det handlar om att utbilda er organisation så att ni kan dra nytta av systemet från dag ett, oavsett om ni är fem eller femhundra kollegor.

 

Så här maximerar du affärsvärdet från din nya moderna ekonomitjänst

Att införa automatiserad bokföring är ingen spikrak resa. Ni kommer att stöta på utmaningar och begå en del misstag. Det är ok, så länge vi lär oss av misstagen och så länge vi rör oss mot slutmålet. Du vill i slutändan maximera affärsvärdet från din investering i ett nytt, modernt system. Därför ska jag dela med mig av de vanligaste misstagen och fallgroparna jag stött på när vi implementerat automatiserad bokföring hos kunder. Dessa misstag kan leda till utdragna och kostsamma projekt som i värsta fall leder till att vi lanserar ett system som varken är accepterat i organisationen eller testat ordentligt.

 

”You only get ONE chance to make a first impression!” – därför är det onödigt att slarva med implementeringen och släppa igenom data som inte är testat. Här är de fem vanligaste misstagen jag stöter på och även tips på hur du undviker dessa:

1. Ingen tid till nulägesanalys

Det är alldeles för många som underskattar tiden det tar att gå igenom alla interna processer som finns inom en ekonomifunktion. I många fall finns inte ens processerna dokumenterade, utan de behöver sättas i och med automatiseringen. Så underskatta inte tiden det tar att inventera och analysera era befintliga processer. Det är väl investerad tid när ni väl ska köra igång.

2. Missar att förankra väl

Att automatisera kommer att innebära förändring. Små förändringar i dina ögon kan kännas stora i din kollegas och det måste du vara medveten om innan ni startar resan. De flesta hoppar inte högt av glädje när de hör ordet förändring, så det är ditt ansvar som intern ambassadör och projektledare att se till att ge kollegorna en ärlig chans att förstå varför vi gör det här och hur deras vardag faktiskt kommer att underlättas genom denna insats. Så se till att få med alla på resan från start. När du tror att du förankrat väl, gör det igen. Och igen.

3. Ingen utpekad projektledare

Att ta extern hjälp vid implementering är jättebra. Som externa experter har vi ofta en bred insyn i hur andra löst situationer ni ställs inför och vi kan tillsammans möta utmaningar på ett bra sätt. Men en extern partner kan inte ersätta en intern projektledare som har ansvaret för projektet i just din organisation. Så se till att ha en utpekad kontaktperson, det kommer att effektivisera arbetet oerhört.

4. För tight tidsplan

När man väl har bestämt sig vill man oftast ha systemet live direkt, helst igår. Jag förstår det. Men en tidsplan som inte är realistisk kan stjälpa hela projektet. Det kan leda till att uppsättningen inte är klar när systemet väl går live. Det kan i sin tur leda till att vi inte hunnit testa och kontrollera så att allt faktisk är rätt från början. Det sänker trovärdigheten direkt. Så ha en realistisk tidsplan så att ni hinner testa och involvera alla som behöver involveras i tid, inklusive externa integrationer som till banken exempelvis. Det gör att lanseringen kommer att vara så mycket smidigare och mer framgångsrik.

5. Vill inte förändras

Detta är inget misstag egentligen utan snarare en reflektion. Vi har så många gånger stött på organisationer som säger att de vill digitaliseras men de vill egentligen inte förändra något. De är ganska nöjda som det är. Beslutet att automatisera kommer kanske från en ägare, en styrelse eller påtryckningar från en allt mer digital omvärld. Men det går inte att förändra om viljan helt saknas. Att vara eftertänksam är ok, men att inte vilja alls är inte ok om projektet väl är igång. Så bromsa isåfall och börja om när viljan faktiskt finns.

Roadmap: automatisering av ekonomiprocesserna – Del 4: Implementering

Vår guide Roadmap: automatisering av ekonomiprocesserna – Del 4: Implementering  handlar just om implementering.

 

Här ger vi dig 4 viktiga saker att tänka på om du väljer en extern leverantör för implementeringen av din nya ekonomitjänst. Ladda ner den här och planera för en smidig implementering redan idag!

Så kan du automatisera bokföringen på bara 30 dagar

Att byta ekonomisystem och lösning kan vara en komplex och svår fråga. Ekonomin är trots allt hjärtat i din verksamhet och det måste bara fungera felfritt från dag ett. Implementering av ett nytt ekonomisystem är därför ett skräckscenario för många organisationer. Men det behöver inte vara så jobbigt och det kan till och med gå så fort som på 30 dagar.

 

Du är troligen ganska trygg i den ekonomilösning ni har idag. Den fungerar inte fläckfritt, men den fungerar. Den kräver dock en hel del manuell handpåläggning och om du eller någon kollega på ekonomi är sjuk eller på semester uppstår lätt bränder att släcka.

 

I ett sådant läge är implementering av en ny, automatiserad ekonomilösning kanske det sista du tänker på. Men genom att automatisera bort manuella mellansteg får du kontroll och transparens i siffrorna. Genom att sätta skalbara ekonomiprocesser så kommer bränderna att minska. Det är därför precis så du ska göra för att minska belastningen på dig själv och ekonomifunktionen. Du ska automatisera så mycket som möjligt och därmed implementera den nya lösningen idag för att kunna växa friktionsfritt imorgon.

 

Det tar bara 30 dagar och du får 100% stöd från kunniga ekonomer från start till mål.

”Jag har aldrig hört om ett implementeringsprojekt av ett ekonomisystem som går så här fort.” – Erica Sandelin Ekelund, CEO på Voyado.

Vi börjar med dina ekonomiprocesser

Automatisering kräver att du har koll på dina ekonomiprocesser. Ju högre automatiseringsgrad du vill uppnå, desto mer struktur och effektivitet krävs det från dina ekonomiprocesser. Automatiserad bokföring börjar nämligen i dina processer. Därför har vi alltid riktigt duktiga ekonomer med från start för att guida dig i vilka processer som kommer att hjälpa dig att minimera (eller helt ta bort) manuella mellansteg. Dessa processer ligger till grund för hur väl du lyckas maximera affärsnyttan från en automatiserad ekonomilösning.

Därför tar det bara 30 dagar att implementera din nya ekonomilösning

Vi vet att de flesta inte byter ekonomilösning särskilt ofta. Vi vet också att det kan kännas svårt att påbörja processen. För att du ska få maximalt värde och känna trygghet från dag ett har vi tagit fram en strukturerad och tydlig implementeringsprocess.

 

Från närmre 1000 implementeringar har vi lärt oss att varje kund är unik. Men vi har också lärt oss att varje moment tar en viss tid och att vissa moment faktiskt är avhängt varandra. Det gör att vi har en given projektplan från dag ett så att varje moment i implementeringen är tidsatt och har sin egen deadline. Och det bästa är att vi tar ansvar för att dessa deadlines hålls. Vi är där och påminner och driver projektet framåt från start till mål. Vi vet att nyckeln till en snabb och friktionsfri implementering ligger i tydligt projektledarskap och att hålla satt tidsplan.

 

Vårt implementeringsteam är vassa ekonomer som dessutom kan systemet utan och innan. Det gör att vi förstår komplexiteten, regelverket och behovet av att det är 100% rätt, 100% av tiden.

 

Genom att ha implementerat lösningen för närmre 1000 andra konsult- och SaaS-bolag så har vi samlat på oss mycket erfarenhet best practice att använda. Vi vet som sagt att varje kund är unik, men det underlättar att ha tips på hur andra har gjort. Så vi vet hur du ska göra för att lyckas med din implementering helt enkelt.

Så går implementeringen av PE Accouting till

Från att du bestämt dig för att kliva på marknadens bästa och mest automatiserade lösning för konsult- och SaaS-bolag så tar det bara 30 dagar innan allt är klart. Du har realtidsuppdaterade siffror och kan arbeta i systemet direkt.

 

En timma uppstartsmöte (oavsett om ni är 5 eller 500 anställda på bolaget)

Presentation av projektplan – vem som gör vad och när.

Tilldelning av projektledare och ekonom från PE som kommer att sätta sig in i just ditt bolag och som stöttar dig i hela processen.

Tillgång till ett delat, digitalt projektverktyg som tydligt visar vart i processen vi befinner oss. En gemensam arbetsyta för att följa projektet, deadlines och samarbetet kring olika moment, helt enkelt.

Kontinuerlig uppföljning och dialog gällande, t.ex. deadlines om att skicka in kundlistor, lön, leverantörer etc.

Importering av all data och testning av systemets flöden ihop med dig.

Uppsättning av löpande avtal och rapporter.

Utbildning för de som ska arbeta i systemet.

Intern överlämning till ditt team ekonomer från PE som ska sköta den dagliga bokföringen och redovisningen.

Ditt implementeringsteam finns som stöd i bakgrunden tills dess att allt rullar på – vilket vanligtvis är från dag ett när vi går live.

Är du redo för automatiserad bokföring?

Är du redo för automatiserad bokföring? Bra! Automatisering av din bokföring kan verka som en stor förändring, men det är ett steg som kommer att förenkla och effektivisera din ekonomifunktion på sikt.

 

Genom att automatisera ekonomiprocesserna minskar du risken för manuella fel, ökar transparensen och frigör tid för strategisk analys och tillväxt. Med vårt erfarna team vid din sida, är övergången till en automatiserad lösning smidig och snabb. På bara 30 dagar kan du ha ett fullt fungerande system som ger dig realtidsuppdaterade siffror och förbättrad kontroll över din verksamhet.

 

Boka en demo idag och upplev hur vår automatiserade lösning kan transformera din ekonomihantering!

Vanliga frågor och svar

Automatiserad bokföring innebär att ekonomiska processer hanteras av programvara som minimerar behovet av manuell inmatning och övervakning. Detta system använder avancerade algoritmer och regler för att automatiskt kategorisera, bokföra och rapportera transaktioner, vilket sparar tid och minskar risken för mänskliga fel.

 

Vad är automatiserad bokföring?

Automatiserad bokföring erbjuder flera fördelar jämfört med traditionell bokföring:

 

  • Tidsbesparing: Minskad manuell inmatning och snabbare bearbetning av transaktioner.
  • Färre fel: Automatiserade system minimerar risken för mänskliga fel.
  • Kostnadseffektivitet: Lägre kostnader för administration och redovisning på lång sikt.
  • Realtidsdata: Tillgång till uppdaterad ekonomisk information i realtid.
  • Bättre analys: Förbättrade möjligheter att analysera data och fatta informerade beslut.
  • Ökad skalbarhet: Systemet kan enkelt anpassas till företagets tillväxt.

Vilka fördelar erbjuder automatiserad bokföring jämfört med traditionell bokföring?

Implementeringen av ett automatiserat bokföringssystem kan variera beroende på företagets storlek och komplexitet. Med vårt strukturerade tillvägagångssätt tar det dock vanligtvis bara 30 dagar från start till full funktionalitet. Vårt erfarna team säkerställer en smidig och effektiv övergång.

Hur lång tid tar det att implementera ett automatiserat bokföringssystem?

Ja, du kan migrera data från ditt befintliga system till det nya automatiserade systemet. Vårt team hjälper dig genom hela processen, inklusive dataimport och testning för att säkerställa att allt fungerar korrekt och att ingen information går förlorad.

Kan jag migrera data från mitt befintliga system till det nya automatiserade systemet?

Ja, det finns support tillgänglig efter implementeringen. Vårt team av experter finns till hands för att hjälpa dig med eventuella frågor eller problem som kan uppstå. Vi erbjuder kontinuerlig support och underhåll för att säkerställa att ditt system fungerar smidigt och effektivt.

Finns det support tillgänglig efter implementeringen?
Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?