Spana in och anmäl dig till höstens event → Framtidens CFO & FOMO!

Bransch: Konsultbolag

Cygni

Konsultbolaget Cygni har gjort en fantastisk tillväxtresa och fortsätter att växa när dom nu har blivit uppköpta av Accenture, ett irländskt-amerikanskt multinationellt konsultbolag. Vi på PE är väldigt glada att vi har fått vara med på Cygnis resa att möjliggöra den snabba tillväxtresa som dom har gjort. Vi träffade Cygnis VD Jon Persson som delar med sig av hur de gick från 90 anställda, excel-ark och tidsödande administration till 200 anställda och en fullt automatiserad och skalbar ekonomilösning som möjliggjort resan fram till idag.  

När Cygni var 90 anställda hade dom växt ur sin ekonomilösning. Den byggde på att dom gjorde ett excel-ark varje månad som skulle vara en tidrapport. Därefter mejlade dom ut den till alla anställda som fick fylla i den innan den printades och skickades till en extern redovisningsbyrå. Det här ledde till många manuella fel i hanteringen och framförallt mycket onödig administration kring ekonomin. Egentligen hade dom växt ur den här lösningen långt tidigare, men med en snabb tillväxt drog dom sig inför uppgiften att byta system och vad det bytet kunde leda till om det inte gick som dom önskade. 

 

”Det är såklart alltid en oro i alla stora förändringsprojekt som man går in i”, berättar Cygnis VD Jon Persson. ”Om våra konsulter blir missnöjda för att vi har ett dåligt system så kommer det spilla ut över hela företaget så det är otroligt viktigt att medarbetarna känner att det är ett lättarbetat och välfungerande system”.

 

Lösningen var att titta på en automatiserad lösning med ett system som kunde hantera hela ekonomi- och lönefunktionen. Med PE Accounting kunde Cygni fortsätta att växa obehindrat och använda PE som ett stöd inte bara administrativt utan också för dom anställda.

”Som styrelsemedlem i Cygni skriver jag mycket rapporter inför styrelsemöten och då är det otroligt skönt att kunna dra ut rapporter ur systemet. Det har hjälpt mig mycket i min roll. Vi har även stor hjälp när det gäller upphandlingar, att kunna ta fram statistik ur systemet på ett enkelt sätt. Innan vi skaffade PE var det omöjligt att ta fram statistik och det visar verkligen hur bra det är för oss att kunna använda ett sådant verktyg”.

 

”Det är stor skillnad mot systemet vi hade tidigare, där lämnade vi in fysiska papper och fick tillbaka en en rapport en gång i månaden men nu kan jag se på en minut om någonting ändrats i systemet.”

 

Dom tre bästa sakerna med PE enligt Cygnis VD Jon Persson:

 

  1. Allt samlat i ett och samma system, där de olika delarna verksamheten och systemet pratar med varandra på ett logiskt sätt.
  2. Skalbarheten. Med rätt processer kan bolaget växa obehindrat dom kommande åren tack vare skalbarheten i automationen.
  3. Säkra underlag. Som styrelsemedlem i Cygni är det väldigt tacksamt att kunna dra ut rapporter när och varsomhelst och veta att dom stämmer.

Läs gärna mer om Cygni och deras verksamhet på www.cygni.se.

 

Hör gärna av dig om du vill veta mer om hur PE skulle kunna hjälpa er att få liveuppdaterade beslutsunderlag och en ekonomitjänst som håller för tillväxt!

Ants

Rekryteringsbolaget Ants är branschledande på rekrytering inom IT och hjälper företag att bygga framgångsrika techavdelningar. Med en noga utformad arbetsmodell har deras leverans gått från 50- till 95% under de senaste åren.

För att möjliggöra bolagets framgångar och starka tillväxt fanns ett behov av att effektivisera och säkerställa smidiga ekonomiprocesser för att slippa eftersläpande underlag och lägga tid på mänskliga fel. Vi träffade Ants VD Hugo Leichsenring för att få ta del av deras resa från traditionell bokföring till automatiserad med PE Accounting.

 

Innan vi började med PE Accounting hade vi en mer traditionell lösning, vi gick från det gamla med papper och mycket personer involverade och brottades framförallt med att det så ofta blev fel, berättar Ants VD Hugo Leichsenring.

Ants arbetade med osäkra, eftersläpande underlag och en ovisshet kring vad redovisningsbyrån faktiskt kostade. De kände ett starkt behov av att automatisera alla mänskliga mellanhänder för att undvika fel och få tillgång till analyser som dom kunde lita på.

 

Jag kan inte riktigt förstå att så många trots allt ligger kvar i det gamla.

 

 

Hugo fortsätter:

De olika delarna i vår verksamhet och de olika delarna i systemet pratar nu med varandra på ett sätt så att vi  automatiskt kan få de rätta analyserna.

När det gäller att automatisera ekonomin så kan jag inte riktigt  se varför man inte skulle göra det. Vinsten är så fruktansvärt stor när man har att göra med siffror. Vår upplevelse före och efter digitalisering av ekonomin är så mycket bättre att jag kan inte riktigt förstå att det är så många trots allt som ligger kvar i det gamla.

 

Tre saker som är bra med PE enligt Ants VD Hugo Leichsenring:

 

  1. Få allt samlat på ett ställe, där de olika delarna verksamheten och systemet pratar med varandra på ett logiskt sätt.
  2. Kvalificerad rådgivning. Med rätt data måste man ändå göra analys på rätt sätt för att hänga med på förutsättningar som förändras och för att snabbt kunna fatta bra beslut.
  3. Priset. Ekonomifunktionen är en större kostnad för alla bolag, att ha den längre på grund av att man kan vara effektiv i ekonomihanteringen men också ha kontroll över den är avgörande.

 

Läs gärna mer om Ants och deras verksamhet på www.ants.se.

 

Hör gärna av dig om du vill veta mer om hur PE skulle kunna hjälpa er att få liveuppdaterade beslutsunderlag och en ekonomitjänst som håller för tillväxt!

Castra

För Castra kändes det länge som att deras bokföring saknade en tydlig funktion. Underlaget var svårt att strukturera, varje faktura krävde manuell hantering, vilket gjorde att små beslut ofta blev stora. Som växande tjänstebolag vill Castra spendera majoriteten av sin tid med nyrekrytering och försäljning, inte med att sortera papper.

Lösningen

Med hjälp av PE kan Castra effektivisera sina ekonomifunktioner genom automatiserade processer som stödjer och rationaliserar:
  • Bokföring
  • Fakturering
  • Tidsrapportering
  • Kvitto-/Utlägg
  • Lön
  • Inkasso
  • Rapporter
  • Support
  • Deklarationer
  • Scanning/Posthantering
  • Finansiering
  • Revisorrapporter
  • Automatiska Bankkopplingar
  • Integrationer via API
Allt uppdaterat i realtid, såklart.

Vilka är Castra?

Castra är ett entreprenörsdrivet konsultföretag som erbjuder seniora konsulter inom Verksamhetsutveckling och IT. Konsulter stödjer verksamheter genom att strategiskt planera, leda och genomföra utveckling av dess IT. Castra är organiserat i starkt nischade dotterbolag där anställda får möjligheten att äga delar av företaget, stort personligt utrymme och kompetensutveckling.
Bolaget sticker ut kompetensmässigt och kan därför erbjuda en effektgaranti på sina leveranser. Företaget har kontor i Göteborg, Stockholm, Helsingborg, Linköping och Sundsvall. Idag har Castra ett antal ramavtal inom offentlig sektor.

Bakgrund till missnöje med redovisningen

Tidigare använde Castra bokföringsprogrammet Visma men med en flexibel lönemodell och snabb tillväxt var det svårt att få till en bra struktur med kontroll samt en effektiv hantering. Med Visma tog redovisningen lång tid och funktionaliteten levererade inte till fullo utefter Castras krav. Castra behövde därför ett system som kunde leva upp till de krav de hade på automatisering, effektivitet och kontroll.
Mycket tid till lades internt på ekonomifunktionen och ändå låg vi efter tidsmässigt. Alternativet hade varit att expandera ekonomifunktionen internt med då hade vi ändå inte fått den automatik och kontroll vi eftersökte. Viktigt i vårt val av ekonomisystem var också att det skulle vara anpassat för tjänsteföretag, vilket PE är. Elin Toft, CEO, Castra Group

En faktureringsfunktion som stillade hungern

Castra letade efter smarta och snabba redovisningsfunktioner som bland annat kunde effektivisera deras fakturering. När Elin och Castra träffade på PE’s system och dess ekonomifunktioner blev det kärlek vid första funktionen.
Faktureringsfunktionen i PE är den funktion som har gynnat vårt företag mest då den tidigare krävde mycket tid och manuellt arbete. Med PE är funktionen nu supersmidig och går snabbt att genomföra. Elin Toft, CEO, Castra group.

Ökad tillväxt med tydlig och automatiserad bokföring

Idag slipper Castra spendera onödig tid på bokföring som hämmar de att växa som företag. “
Med hjälp av PE kan vi numera lägga mer tid och fokus på försäljning och rekrytering vilket är de funktionerna som bidrar till en ökad tillväxt hos oss berättar Elin.
PE’s system ger idag en mycket bättre helhetsbild, i realtid, över Castras verksamhet och det går mycket snabbare att genomföra bokföringen. “De ekonomiska siffrorna är en viktig grund i vårt beslutsfattande och eftersom PEs siffror alltid är uppdaterade kan vi på stående fot använda siffrorna som en del av våra beslut, avslutar Elin.
Nu när Castra använder PE Accounting är de säkra på att de har hittat en ekonomilösning att växa med, som är lika flexibel och framåt som dem själva.
Castra har onekligen gynnats av att digitalt automatisera sin redovisning med hjälp av PE. Kontakta oss här så berättar vi gärna mer.

Millstone Group

Millstone Group med dotterbolagen Pineberry och WordOn är en av Sveriges ledande digitala mediebyrågrupper. Sedan grundandet 2007 har de gett över 2 000 kunder ökad avkastning på sina marknadsinvesteringar och fler kunder. Idag är de flera digitala experter som kan hjälpa till med strategi, medieköp, uppföljning och analys i alla typer av digitala kanaler. De levererar mätbart lönsam marknadsföring. Mediabyrågruppen lever som de lär och har med hjälp av PE Accounting fått en ekonomitjänst som ger total kontroll över varje siffra, när och var som helst.

Vad är den stora skillnaden med en tjänst som kombinerar service och ekonomisystem?

 

Den stora skillnaden är att vi tidigare hade en extern byrå som hjälpte oss med bokföringen. Det blev lätt så att vi tittade på siffrorna en gång i månaden. Idag har jag som ägare tillgång till siffrorna hela tiden och går in och kikar 3-4 gånger i månaden. Det går snabbare att ta beslut, de blir mer rätt och jag har bättre kontroll. Tryggt för alla inblandade.

 

Påverkar tillgången på ekonomisk data hur ni tar beslut?

 

Det går snabbare att ta beslut för underlagen finns alltid tillgängliga. Det är inte så att jag behöver vänta på att en periodisering ska läggas in utan det sker automatiskt och då blir besluten bättre såklart när man har rätt data. Och det är inte alltid man har det om man arbetar med traditionell mer manuell redovisning.

 

Har automatisering och stöd från rådgivare påverkat hur ni arbetar?

 

Absolut. Rapporteringen går väldigt mycket fortare. Det är jättebra. Det gör att vi fattar beslut och kan agera snabbare och det sparar en stor mängd tid.

 

Påverkas lönsamheten av att alla siffror är samlade i ett och samma system?

 

Den mest direkt effekten är att det är mer kostnadseffektivt med automatiserad bokföring och support från PE Accounting än att göra det via en extern byrå eller även internt. Sen är klart att när man har siffrorna tillgängliga och rätt uppdaterade så har man möjlighet att titta på de kostnader och intäkter som är relevantast för resultatet och se hur det påverkar och göra något år det. Om man inte har tillgång till den typen av siffror eller följer dem vet man såklart inte vad man kan göra åt dem.

 

Använder du ekonomisystemet för styrelsearbetet?

 

Dels har jag tillgång direkt själv och som ytterst ansvarig i styrelsen för bolagen gör det att jag känner mig trygg. Det gör även att de andra styrelseledamöterna kan gå in och titta när de vill. Det gör att de kan känna sig lugna och vet att allt fungerar som det ska så att inte någon är för överoptimistisk. Det är enligt mig en av de bästa styrelseförsäkringar man kan ha, att man har koll direkt.

 

Skulle du rekommendera andra i branschen att göra den satsning på automatisering och service som ni har gjort?

 

Efter att ha använt PE Accounting för ett av bolagen i gruppen blev behovet av att använda det för hela gruppen uppenbart. PE Accounting ger mig som grundare en oslagbar överblick av ekonomin mer eller mindre i realtid. Det gör det lättare att få kontroll över verksamhetens utveckling och att fatta snabbare och mer insatta beslut. Vi kommer aldrig gå tillbaka till den gamla tidens sätt att sköta vår ekonomiska administration, avslutar Stefan Mahlstein.

Vill du veta mer?

Det är mycket som förändras till det bättre när den mänskliga faktorn i all mindre utsträckning påverkar redovisningen och mer fokus kan ägnas åt att använda siffrorna. Några fördelar är mer relevanta för just företagsägare.

 

3 stora fördelar med PE Accounting för dig som företagsägare:

 

1. Vänta aldrig mer på rapporter och sena periodiseringar. Du har som ägare tillgång till korrekta realtidsuppdaterade siffror löpande och kan bilda dig en egen uppfattning om hur det går när som helst och ta snabbare och bättre beslut baserat på fakta.

2. Lägg inga resurser på att stansa fakturor. Hela företaget kan fokusera mer på sådant som tillför värde till kärnverksamheten istället för att syssla med manuell administration.

3. Missa inte viktiga lönsamhetsfaktorer. Allt som påverkar resultatet går att se i minsta detalj och hanteras direkt innan det är försent.

 

Vill du veta hur kombinationen av avancerat ekonomisystem och redovisningstjänst skulle kunna hjälpa er?

Tingent

Att bygga processer som går att växa i kan vara avgörande för företagets framtid. Just skalbarhet var något som Tingent hade med sig redan från start. Att bygga processer och därigenom frigöra tid har varit en förutsättning för att fullt ut kunna fokusera på verksamheten och att växa.

Konsultbolaget Tingent har använt PE sedan starten år 2014. Idag är de 12 anställda och omsätter över 100 miljoner kronor per år.

 

PE har varit ett bra stöd redan från början, berättar Tingents CFO Jannik Ackermand. PE har hjälpt oss att sätta upp processer som har gett oss möjligheten att fokusera på verksamheten och att växa utan att vår ekonomi skulle bli en flaskhals Jannik. Genom att bygga processer som gynnar tillväxt har vi möjligheten att lägga tiden på att hitta den bästa matchen mellan konsult och kund.

 

PE har hjälpt oss att sätta upp rätt processer som gett oss möjligheten att fokusera på verksamheten och vår tillväxt.

 

Fördelen med att automatisera sin ekonomi jämfört med att använda en traditionell byrå, är enligt Jannik att man får bättre framförhållning och realtidskoll. Med det traditionella tillvägagångssättet blir det lätt så att siffrorna ses över endast en gång i månaden och då ofta i efterhand. Då blir det svårt att kunna agera proaktivt. Med automatiserad bokföring kan Tingent ha koll på siffrorna varje dag och därmed fatta snabbare beslut.

 

…det är inte särskilt svårt och inte heller dyrare än att använda en traditionell redovisningsbyrå.

 

Resultatet är att Tingent trots stora volymer fakturor, löner och utlägg kan hålla ett tajt team som arbetar med ekonomin och ändå ha bra koll på vad som händer i bolaget – i realtid. Jannik ser inte varför andra bolag inte skulle automatisera ekonomin. Det är inte särskilt svårt och inte heller dyrare än att använda en traditionell redovisningsbyrå menar han.

Läs gärna mer om Tingent och deras verksamhet på www.tingent.se.

10 konkreta fördelar med PE Accounting för Tingent

1. Effektiva och genomtänkta processer frigör enormt mycket tid som kan användas till mer värdeskapande aktiviteter. Detta hjälper PE till med.

2. Kundreskontran stämmer automatiskt av fakturanummer mot kundinbetalningar.

3. Kund- och leverantörsfakturor kan periodiseras per automatik.

4. Betalningar går direkt via PE, så det är sällan någon som behöver logga in i banken.

5. Utläggen hanteras på ett mycket smidigare sätt och risken för manuella misstag har minskat

6. Leverantörsfakturorna kommer direkt in i systemet, attesteras av rätt person, bokförs på rätt konto och sedan betalas de, allt i ett svep.

7. Lönehanteringen har blivit extremt mycket enklare.

8. Bokföringen har förenklats rejält då väldigt mycket sköts automatiskt och transaktionerna flödar in direkt från banken.

9. Integrationsmöjligheterna med andra system har gjort det möjligt att förbättra Tingents interna processer.

10. Bra stöd från PE Accountings dedikerade konsulter och support.

 

Hör gärna av dig om du vill veta mer om hur PE skulle kunna hjälpa er att få realtidsuppdaterade beslutsunderlag och en ekonomitjänst som håller för tillväxt!

Berotec

Konsultbolaget Berotec var i stort behov av att effektivisera den administrationskrävande fakturering som skedde varje månad genom deras stora nätverk av giggande konsulter. Med hjälp av automatiserad självfakturering hos PE Accounting kan de idag få iväg 200 fakturor på nolltid, något som annars hade krävt 10 personers tid under faktureringsperioden varje månad. En viktig effektivisering för Berotec som driver gigrevolutionen framåt sedan 20 år tillbaka.

Berotec är ett konsultbolag med inriktning på teknik, it och ledarskap. De var redan vid starten för 20 år sedan drivande i hur stora nätverk av konsulter tillsammans kan samlas under ett och samma företag och kultur och är även idag banbrytande på området. Alla har helt enkelt eget bolag vilket grundarna instiftade i syfte att ge sina konsulter en bättre balans i livet. En möjlighet att fokusera på fritid och familj och sådant som finns runt om jobbet samtidigt som konsulterna kan göra ett riktigt bra jobb hos kunden.

 

Sedan bolaget grundades har de använt sig av lite olika ekonomilösningar. I takt med att bolaget växt så blev det tillslut för mycket för att kunna hanteras av en traditionell byrå. Berotec’s CFO Åsa Söderbergh berättar.

 

Vi ska ju få ut drygt 200 fakturor i början av varje månad under ett fåtal dagar. Det är jätteviktigt för oss att vi får ut fakturorna snabbt eftersom att för vissa kunder börjar betaltiden först när de har fått fakturan. Hade vi haft en normal organisation hade vi behövt 10 anställda under denna period varje månad.

 

Hade vi haft en normal organisation hade vi behövt 10 anställda under denna period varje månad.

 

Åsa fortsätter. När vi skulle gå över till en mer modern lösning så fanns tanken att vi kanske kunde införa självfakturering.

 

Den största skillnaden för Berotec mellan att automatisera självfakturering och ha en traditionell fakturering är att arbetsbelastningen minskat drastiskt under den korta period när fakturorna måste ut. Istället för att anställa flera personer under dessa dagar kan Åsa göra detta själv med ett knapptryck i vårt system.

 

Men det kan såklart finnas farhågor hos ett bolag med att lägga ut sin ekonomihantering på en extern part. Vi frågade Åsa vad som var avgörande för att de skulle våga ta steget.

 

Att PE är säkert är avgörande, säger Åsa. Vi lägger ju ut kärnan i vårt inre liv som företag på en extern aktör. Så det har varit en av de sakerna som verkligen varit viktiga för oss att vi kan lita på våra konsulter, vi kan lita på PE Accounting och vi kan lita på att siffrorna stämmer. Jag tycker också att det finns en stor transparens i hur siffrorna skapas och var de kommer ifrån och det ökar tryggheten med systemet.

 

Jag tycker också att det finns en stor transparens i hur siffrorna skapas och var de kommer ifrån och det ökar tryggheten med systemet.

 

Genom att automatisera sin ekonomihantering kan Berotec fortsatt se till att deras konsulter kan fokusera på att leverera hos kund med en bra balans i livet utan att behöva lägga för mycket tid på onödig administration.

 

Det är fantastiskt med allt som kan automatiseras som gör att vi slipper lägga tid på administration och liknande som egentligen tar bort tid från det vi vill göra. Våra konsulter vill jobba med sitt expertområde, det är det de brinner för och är här för. Att få hjälp med självfakturering och få ut en faktura till sin egen bokföring är en superstor hjälp, berättar Helena Torhage, Marknadsansvarig på Berotec.

 

Läs gärna mer om Berotec och deras verksamhet på www.berotec.se.

Med PE ingår följande, till ett fast pris per månad:

  1. Realtidsuppdaterade beslutsunderlag
  2. Pappersfri redovisning
  3. Lön samt tid-och projektrapportering i samma system som kund-och leverantörsfakturering, utlägg, bokföring och rapporter
  4. Tre dedikerade ekonomer som arbetar proaktivt och vet vad ert företag behöver samt support med svar inom 24 h
  5. En smidig app för att fotografera kvitton och rapportera tid på projekt eller frånvaro
  6. Möjlighet att skapa smarta integrationer via vårt öppna API

 

Hör gärna av dig om du vill veta mer om hur PE skulle kunna hjälpa er att få realtidsuppdaterade beslutsunderlag och en ekonomitjänst som håller för tillväxt!

Kidbrooke

Kidbrooke utvecklar sin egen avancerade prediktiva mjukvara som bland annat revolutionerar möjligheten att få stöd vid beslut om till exempel investeringar, besparingar eller finansiering både för privatpersoner och företag. Kidbrooke har varit kunder till PE Accounting under en längre tid och ser framförallt stora fördelar med att använda ett system för ekonomi och redovisning istället för många, med hög automatiseringsgrad och dedikerade redovisningskonsulter som stöd. Vi intervjuar Fredrik Davéus, medgrundare av Kidbrooke Advisory.

Från traditionell till digital bokföring

Vad är det stora värdet med digital- och automatiserad redovisning från PE Accounting?

 

Vi var tidigt kunder till PE Accounting och har växt tillsammans. Innan PE Accounting satt vi och stansade hundratals verifikat manuellt, vilket var väldigt tröttsamt och tog tid från annat som vi kunde få betalt för. Är du specialist och tar bra betalt för varje timme så blir det snabbt väldigt kostsamt att bränna timmar på manuell administration.

 

PE Accounting erbjuder helt enkelt en mer automatiserad redovisning. Det har varit en stor fördel både när vi mar mindre och nu när vi blivit större och fortsätter att skala upp verksamheten. Vi uppskattar även att det finns ett öppet API för att utveckla integrationer. Det är verkligen riktigt bra för oss som vill kunna använda våra siffror lite som vi vill och även hjälpa andra med att hantera deras. Det är dessutom skönt att det hänger ihop med banken så jag kan ha en bra överblick och sköta allt på ett och samma ställe.

 

Kombinationen människa och system är en annan stor fördel. Istället för att jag ska behöva kontakta flera olika leverantörer när något behövs så finns allt på ett ställe och jag vet att det finns ett helt team som kastar sig över att lösa en utmaning om jag ser något som kan göras annorlunda. Det är tryggt helt enkelt, vilket såklart är avgörande för mig som jobbar med riskbedömning.

 

Jag är lite av ett kontrollfreak och har hela tiden total insyn i allt som sker. Jag har däremot vant mig vid att behöva göra så lite som möjligt själva kring redovisningen, så numera blir jag lite ställd när jag väl faktiskt måste göra något själv mer än att titta på siffrorna.

 

Precis som alla andra förväntar jag mig mer och mer realtidsuppdaterat stöd för mina beslut och där är PE Accounting och vi själva helt rätt i tiden, berättar Fredrik.

6 fördelar med PE Accounting för SAAS-bolag enligt Kidbrooke

1. Ett system istället för många för ekonomi och redovisning.

2. Tryggt med både redovisningskonsultation och system från samma leverantör.

3. Total insyn i alla siffror ner i minsta lilla detalj.

4. Realtidsuppdaterade siffror för att ta bättre beslut.

5. Öppet API gör det möjligt för oss att bygga smarta integrationer.

6. Kostnadseffektivt när mycket som annars skulle krävt vår tid sköts på automatik.

Vill du veta mer om PE Accounting?

Vår kombination av ett unikt effektivt ekonomisystem och redovisningsbyråtjänst används av fler än 800 bolag och 20.000 användare. De minsta med omkring 5 anställda och de största med fler än 500.
Vi är specialister på tjänsteföretag och allt från tid- och utläggsrapportering till fakturering, bokföring, löner och rapporter kan skötas i ett och samma system.

 

Boka en personlig presentation med någon av våra rådgivare om du vill veta mer.

Webstep

Webstep är ett konsultbolag som levererar lösningar inom strategisk och operativ IT-utveckling. Företaget har kompetensområdesexperter inom systemutveckling, test, projektledning och processhantering.

Bakgrund till problem

Hösten 2015 stod Webstep inför en stor expansion. Det blev då tydligt att den befintliga lösningen för ekonomin behövde ses över och att nya krav på ekonomifunktionen behövde ställas.

 

Vi befann oss i ett spännande paradigmskifte där vi som organisation växte så det knakade. Och det gör vi fortfarande. För oss innebar det att vi behövde en stabil, användbar och lätthanterlig plattform som vi kunde använda oss av, säger Jakob Cardell, Ekonomiansvarig hos Webstep Sverige.

Lösning

Från och med den första november 2015 valde Webstep att samarbeta med PE som leverantör av ekonomitjänster och affärssystem. Webstep har en unik lönemodell där varje konsult sätter sin egen lön. Då varje konsult är en egen resultatenhet ställs specifika krav på de affärssystem bolaget använder. För att möta detta behov utvecklade PE en lösning direkt i systemet.

 

Det verktyg som PE levererade uppfyllde precis de behov vi har,

säger Jakob Cardell.

Utfall

Genom PE Accounting har vi fått en enkel och samtidigt kraftfull lösning som passar vår affärsmodell väldigt bra. Varje affärsområde och resultatenhet är enkelt uppdelat och lätt för våra anställda att följa. Direktaccessen till informationen för kollegorna har ökat transparens och effektiviteten hos oss alla, fortsätter Cardell. Websteps stora kompetens inom IT-infrastruktur medför att man ställer höga krav på sina underleverantörer.

 

Att Webstep väljer PE är helt klart en milstolpe för oss. De är inte bara en viktig kund, utan också en oumbärlig samarbetspartner när det kommer till att utveckla vårt erbjudande ytterligare. Vi är extra glada över att ha Webstep som kund då vi vet att de endast nöjer sig med det bästa, säger Olle Rydqvist, VD på PE Accounting.

Syntell

Syntells konsulter använder dagligen sin kompetens för att hjälpa kunder hantera komplexa system. I deras egna redovisning fanns det inget smidigt system, det fanns en person som drog ett tungt lass. Detta gjorde företaget sårbara under hektiska perioder. Syntell förlitade sig på att en person kunde sköta en uppgift som många företag använder en hel avdelning för att lösa.

 

Som konsultföretag vill Syntell hålla antalet heltidsanställda så lågt som möjligt. Lösningen låg i att ge ekonomifunktionen rätt verktyg för att digitalisera och automatisera företagets bokföring. Idag har CFO full kontroll över ekonomin med rätt verktyg, var hon än befinner sig, tex. under vistelsen i Chicago i sommar.

Vilka är Syntell?

Syntell erbjuder statliga organisationer och företag inom medicinteknik, energi, flygindustri, försvar och transport beprövade koncept för att optimera sin förmåga att hantera komplexa system över deras livstid. Uppdragen är ofta utmanande och Syntell garanterar att deras lösningar är hållbara genom organisationsutveckling och utbildning, samt direkt projektstöd av deras expertkonsulter.

Utbildning i form av både öppna- och företagsanpassade kurser är också en viktig del av verksamheten.

Syntell har funnits sedan 1994 i Sverige och är idag verksamma över hela världen.

Klicka här för att få veta mer om Syntell

Utmaning

Ann Allison har länge varit navet i Syntells redovisning och ekonomihantering. Hon har varit vad andra haft en hel avdelning till, eller lagt ut på redovisningskonsulter. I den specialistorienterade miljö Syntell rör sig i är det inte optimalt att anställa fler personer än man behöver på heltid. Därför hyrde de in en frilansande redovisningskonsult som backup under hektiska perioder, som t.ex. vid månadsbokslut.

 

Det fungerade väldigt bra på kort sikt men vi såg det inte som en långsiktig lösning. Exempelvis var beläggningen väldigt hög på mig och jag hade svårt att ta semestrar eller vara ledig” berättar Ann Allisson, Head of Finance, Syntell. 

Lösning

Vi fick ett tips om att det numera går att automatisera en rad processer genom PE Accounting. Vi hade tidigare funderat på olika lösningar men det här var första gången vi stötte på något som var helt molnbaserat. En möjlighet att slippa egna servrar och massor av pärmar. Det var något helt nytt för oss. När vi träffade PE såg vi vilka möjligheter det faktiskt innebar. Att slippa hantera allt från tidrapportering, utlägg och fakturor till bokföring och rapporter, separat.

 

Ann fortsätter: Vi kunde få allt i ett system och det hänger ihop. Vi valde PE Accounting och fick äntligen lite av en ekonomens verktygslåda.

Med PE Accounting får Syntell nu:

  • Få kontinuitet genom att allt går genom tydliga processer i systemet
  • Komma bort från manuella hantering och lägga tid på att jobba mer som en controller
  • Ta fram mer pålitliga rapporter
  • Minska risker vid frånvaro
  • Minimera risker med att vara en person på bolaget som gör allt
  • Få ett skräddarsytt system för tjänstebolag och slippa sådant som passar ren produktförsäljning
  • Använda ett system där alla enkelt kan göra just det som deras roll kräver
  • Få en tjänst som bevisligen fungerar för närmare 300 andra bolag
  • Få ta del av realtidsuppdaterade rapporter och arbeta lättare mot gemensamma mål med rätt beslutsunderlag

Resultat

Ann berättar, I början gjorde jag alla möjliga fel, det tog ett par månader att komma in i de nya rationaliserade ekonomiprocesserna, men sen satt det mesta som ett rinnande vatten. Idag är det inte bara jag som Head of Finance som uppskattar det nya arbetssättet som vi implementerat i samarbete med PE Accounting.

 

Mina kollegor är alla väldigt nöjda med de delar av systemet som dem använder. Samtliga konsulter tidrapporterar direkt i PE Accounting och fotograferar och lägger in sina kvitton själva. Till och med de kollegor som jag trodde skulle tycka det var jobbigt är väldigt väldigt nöjda. Långt över förväntan faktiskt och sparar massor av tid.

 

Vi har testat system tidigare för detta men de har varit bökiga och instabila, PE Accounting fungerar verkligen. För mig som var van vid att göra allt själv, eller med en konsult, så är det verkligen något helt nytt jag har idag.

(Grafen visar på de besparingar som kan göras med digital automatiserad redovisning i jämförelse med traditionell redovisning).

 

Det känns ibland lite märkligt att inte behöva sitta i ett rum fullt av papper tillsammans med en annan person som backup och mala igenom bokföringen, manuellt, bit för bit. Idag har jag ett helt team på PE Accounting att fråga om jag behöver stöd, alla med sina specialkunskaper och alla lika fantastiska på att ge service. Servicen är verkligen något jag skulle lyfta fram som svårslagbar.

 

En annan favorit är möjligheten att göra en djupgående drill-down i rapporterna och se exakt var alla siffror kommer ifrån. Det bidrar till unika insikter som kan öppna upp för nya möjligheter på många sätt. Det gör dessutom att ledningen idag kan ta del av realtidsupp-daterade rapporter och vi får lättare att arbeta mot gemensamma mål med rätt beslutsunderlag.

 

För oss på Syntell har PE Accounting verkligen blivit ett kostnadseffektivt sätt att få en kontinuitet i våra ekonomiprocesser och vi känner en stor trygghet i att det fungerar som det ska. PE Accountings tydliga rationaliserade processer är imponerande och något som verkligen förändrar vad som tidigare inte varit möjligt. Jag minns hur jag arbetade med ekonomi på ett hydraulikbolag 1979 där jag räknade ut och delade ut i lön till var och en i person från två säckar med pengar. Det var 1800 personer som arbetade där… så det har hänt en hel del sedan dess. Så jag kan tryggt säga att jag sedan dess provat det mesta och PE Accounting är helt unikt.

 

Istället för krånglig och tidskrävande manuell hantering av pappersgöra kan nu Syntell satsa på kontinuitet och tillväxt – allt tack vare PE Accountings automatiserade processer.

Hur kan vi hjälpa dig?

Kontakta oss så berättar vi gärna mer om hur vi kan hjälpa ditt företag.

Dynabyte

Med hjälp av PE Accounting styrde Rasmus Kjellman, CEO på Dynabyte om hela företaget från klassisk administrationstyngd redovisning till en transparent organisation som alltid har total kontroll över hur det går för företaget och där alla kan ta bättre beslut med realtidsuppdaterade rapporter. Dynabyte har dessutom skapat en egen chatbot som via integrationer med PE Accounting svarar på lönefrågor.

PE Accounting är idag den enda bokförings- och redovisningstjänsten som på riktigt är helt anpassad för oss som växande konsultföretag. Vi kan använda precis alla delar av systemet. Allt ifrån tidrapportering till fakturor, lön och rapporter. Vi behöver helt enkelt inte krångla till det och får utmärkt service av både redovisningskonsulter och tekniskt kunnig personal på PE. Vi sparar massor av tid som annars skulle lagts på att hantera data manuellt. Vi kan arbeta friare idag och tar rätt beslut baserat på rapporter som skapas på automatik och är uppdaterade i realtid, berättar Rasmus Kjellman, CEO på Dynabyte.

Vilka är Dynabyte?

Dynabyte är ett teknikfokuserat och väletablerat IT-konsultföretag med ca 75 anställda som hjälper kunder i teknikens absoluta framkant. Spotify, Tele 2 och riksbanken är några av deras större kunder.

 

Läs mer om Dynabyte.

7 fördelar för Dynabyte med PE Accounting

Dynabyte är ett teknikfokuserat och väletablerat IT-konsultföretag med ca 75 anställda som hjälper kunder i teknikens absoluta framkant. Spotify, Tele 2 och riksbanken är några av deras större kunder.

 

Läs mer om Dynabyte.

Dynabytes utmaning

För att hantera redovisning och bokföring använde Dynabyte flera olika system som inte var integrerade med varandra. Lön och ekonomiadministration hanterades till exempel i två separata tjänster och tidrapporteringen gjordes via ett egenutvecklat system. Det gjorde att ekonomipersonalen fick jobba hårt med att administrera data, hade svårt att ta ledigt kring bokslut och inte kunde arbeta så fritt och platsoberoende som de skulle vilja. Det gjorde det även svårt att använda rapporter för att kunna ta beslut då den mänskliga faktorn hela tiden påverkade hur uppdaterade siffrorna var. Det var även komplicerat att göra informationen tillgänglig för hela organisationen på ett bra sätt, något som Dynabyte länge velat göra.

 

Vi kände att det måste gå att göra det här på ett bättre sätt, tillgängliggöra information i organisationen och erbjuda mer frihet i arbetet. Vi var ju en modern organisation som skapade ny teknik, då kunde vi ju inte så att säga köra runt i en gammal bil. Vi ville helt enkelt leva som vi lär, fortsätter Rasmus. 

Lösningen blev bland annat en chatbot

Dynabyte ville att deras ekonomiteam skulle kunna ägna sig åt att ta fram viktig affärsinformation och fokusera mer på analys och strategi istället för att klipp och klistra data från olika system. Hela företaget skulle genomsyras av transparens kring alltifrån hur det går för företaget till minsta lilla detalj beroende på vad som är viktigt för olika personer i organisationen. Vi jämförde PE med andra system och paket-tjänster men PE var de enda som hade en komplett tjänst som var helt anpassad för konsult- och tjänsteföretag, som fungerade bra med 5 upp till 500 anställda och dessutom automatiserade det mesta av den repetitiva ekonomiadministrationen.

 

Det var jätteviktigt för oss att våra anställda skulle kunna fokusera på rätt saker och att vi skulle kunna ta beslut baserat på uppdaterade siffror. PE Accounting automatiserar en hel del av det manuella arbete som annars stressade vårt ekonomiteam. PE Accountings tjänst gjorde det möjligt för oss att ge alla på företaget en och samma upplevelse och tillgång till realtidsuppdaterade siffror. Genom att kunna skapa integrationer mot andra plattformar var det även rätt tjänst för oss som vill ha friheten att utveckla egna smarta tjänster men fortsätta använda samma tjänst i takt med att vi växer.

 

Dynabyte blev kunder hos PE Accounting 2016. Sedan dess har Dynabytes konsulter skött all tid- och projektrapportering direkt i sin mobil eller laptop. Tid- och projektrapporter som blir fakturor som attesteras och skickas direkt till deras kunder via systemet. På automatik räknas provisionen ut med siffror från PE och i slutändan betalas en lön ut baserat på detta, även detta direkt i PE. Samtliga utlägg hanteras smidigt via PE Accountings app eller tydliga webgränssnitt. Rapporter skapas på automatik och görs tillgängliga för hela organisationen enligt Dynabytes egna önskemål. De har även utvecklat en egen chatbot via kommunikationsplattformen Slack som gör det möjligt att helt enkelt fråga tex ”Hur mycket har jag kvar i friskvårdsbidrag?” och få svar direkt från chatboten.

Dynabot är en chatbot som svarar på anställdas frågor i Slack.

 

Vår ekonomi kan ägna sig åt att få fram affärsinformation, de kan jobba hemifrån och är mycket friare än tidigare. Flera hade aldrig kunnat ta en riktig semester innan vi fick PE Accounting. Nu använder vi tiden för att få fram mer affärsnyttig information. Vi kan ägna tid åt att ta fram prognoser och bygga en organisation som sköter sig själv. Vi vill skapa så mycket frihet som möjligt så att man kan fatta egna beslut kring saker. Man behöver ha rätt information framför sig och det har vi numera sedan vi började använda PE Accounting.

 

Idag har jag som CEO alla förutsättningar för att kunna följa exakt hur det går för oss och när jag träffar styrelsen är alla underlag färdiga på automatik. Jag brukar finlira graferna något via ett system som heter Geckoboard så det ser ut precis som jag vill, men annars behöver jag mest presentera och berätta vad vi ska göra härnäst, Rasmus Kjellman, CEO, Dynabyte.

Resultatet blev ökad tillväxt och transparens

Idag kan Dynabytes ekonomiteam helt fokusera på att få fram affärsdata, analys av denna och vara en strategiskt viktig del av organisationen. Allt tidigare repetitivt dubbelarbete är bortbyggt. Rasmus kan som CEO verkligen driva utvecklingen av ett av Sveriges modernaste konsultföretag framåt och fokusera helt på sin uppgift. Styrelse, ledning och anställda är helt införstådda med hur det går i minsta detalj och har möjlighet att ta bra beslut baserat på detta. Det har bidragit till en stadig tillväxt och byggt en företagskultur som öppnat upp samarbeten med stora kunder och attraherat rätt kompetens.

 

Vi har sparat enorma mängder tid med hjälp av PE Accounting men det var inte det vi egentligen var ute efter. Det som verkligen gjort skillnad är att samtliga på företaget kan arbeta i ett och samma system, har total insyn i viktiga siffror och arbeta tillsammans på ett sätt som inte hade varit möjligt med andra tjänster.

Därför är vi bäst på tjänsteföretag

1. Total kontroll över kostnaderna för redovisning genom ett fast pris

2. Helt transparent redovisning där alla i organisationen blir delaktiga

3. Smarta integrationer för att öka engagemang och förståelse för hur det går för företaget

4. Gjort det möjligt för både ekonomiteam, ledning och anställda att minska administration och ta beslut baserat på realtidsuppdaterade rapporter

5. Ett och samma system för alla att arbeta i, det underlättar både samarbete, transparens och förståelse för varandra.

 

Det handlar till stor del om att PE Accounting från början är byggt för just tjänsteföretag och alla processer som utvecklats har haft det i åtanke sedan första dagen. Därför kan vi garantera att PE Accounting är en perfekt tjänst för dessa. Berätta gärna mer om era utmaningar så kan vi förklara hur ni skulle kunna använda PE Accounting för att utvecklas framöver.